نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایهگذاری قدرتمندی برای راهاندازی منوریل قم اعلام آمادگی کرده (تاریخ انتشار 1397/12/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در هشتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر که شامگاه چهارشنبه در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: اشتغال قم باید متفاوت از سایر شهرهای کشور حل شود.
وی افزود: قم باید به قطب گردشگری مذهبی تبدیل شود، باید برنامههای را اجرا کنیم که بار انداز تمام توریستهای مذهبی کشور شهر قم شود تا زمانی که این اتفاق نیفتد مشکل اشتغال در این شهر حل نمیشود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اشتغال قم با توسعه صنعتی حل نخواهد شد، به دلیل مشکلات اقلیمی و کمبود آب راهی جز توسعه گردشگری و توریست مذهبی در شهر قم نیست.
ذوالنور با اشاره به برخی از معضلات مهم شهر قم ادامه داد: توقف منوریل و فرودگاه قم دو نمونه از مهمترین معضلات شهر قم است، اگر مبحث توریست مذهبی در شهر قم حل شود مشکل منوریل و فرودگاه قم نیز بهدرستی حل شود، منوریل امروز در وضعیتی قرار دارد که امکان تخریب آن وجود ندارد، درصورتیکه منوریل قم با توریست مذهبی تلفیق و ادغام شود تمام مشکلات منوریل قم برطرف شود.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری قدرتمندی برای راهاندازی منوریل قم اعلام آمادگی کرده و بهزودی به اتصال مثلث منوریل به فرودگاه، پردیسان و توریست مذهبی این پروژه ملی معنا پیدا کرده و این معضل برای همیشه از بین خواهد رفت. برای سرمایهگذاری در پروژه منوریل قم هیچ نیازی به بودجههای دولتی و تسهیلاتی بانکی وجود ندارد، این اتفاق مبارک بهزودی در قم افتاده و معضل منوریل برای همیشه حل میشود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.