ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

اختصاص ۳۵ واگن قطار مترو به شهر قم

24 فروردین 1398

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از اختصاص ۳۵ واگن قطار مترو به شهر قم خبر داد. (تاریخ انتشار 1397/12/15)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز،‌ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به قرارداد دولت برای خرید ۳۱۵ واگن قطار مترو برای سه کلانشهر گفت: از این قرارداد ۳۵ واگن به شهر قم اختصاص پیدا کرد.

به گزارش شهر نیوز، محسن بهشتی در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرداری قم در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه متروی شهر قم اظهار کرد: خط یک متروی این شهر برای تسریع در راه اندازی به دو فاز تقسیم شد، فاز نخست آن از قلعه کامکار به سمت میدان شهید مطهری به طول حدود ۶ کیلومتر است.

وی ادامه داد: در شورای عالی فنی کشور یک بار به دلیل تغییر نرخ ارز، مجوزی برای افزایش مابه التفاوت پروژه مترو قم گرفتیم و قرار بود که تا پایان سال ۹۷ فاز نخست خط یک متروی شهر قم به بهره برداری برسد، اما به دلیل تحریم‌ها، تکمیل این پروژه به دلیل وابستگی به واردات تجهیزات از خارج از کشور به تعویق افتاد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: باید گزارشی از پروژه فاز نخست متروی شهر قم تهیه و این گزارش را به همراه دلایل تاخیر در تکمیل آن به شورای عالی فنی کشور ارسال کنیم. دلایل تاخیر پروژه موجه است و اسناد و مدارک را در این زمینه آماده کردیم و به دنبال درخواست تمدید حداقل ۶ ماه در زمان پروژه هستیم تا بتوانیم قسمت عمرانی فاز نخست خط یک متروی شهر قم را تکمیل کنیم.

بهشتی احداث تاسیسات و ریل گذاری را بخشی از پروژه تکمیل فاز نخست خط یک متروی شهر قم دانست و تصریح کرد: به دنبال تکمیل ایستگاه‌ها و تونل این فاز تا ۶ ماه آینده هستیم.

وی ادامه داد: یک محموله بزرگ از ریل برای پروژه متروی شهر قم خریداری شده است که این محموله نیاز این خط به ریل را تامین می‌کند و بخشی از محموله در حال انتقال به شهر قم از طریق خطوط راه آهن است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: با پیگیری‌های رئیس مجلس شورای اسلامی و هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت کشور مشکل تامین واگن برای خط متروی شهر قم حل شد.

بهشتی با اشاره به خرید واگن‌های مترو توسط دولت اظهار کرد: دولت قراردادی برای خرید ۳۱۵ واگن قطار مترو برای سه کلانشهر کشور داشت که این قرارداد امکان افزایش ۲۵ درصد داشت و با پیگیری‌های صورت گرفته از این افزایش حجم قرارداد ۳۵ واگن به شهر قم اختصاص پیدا کرد و برای اختصاص۴۵ واگن دیگر به این شهر هم تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر ۸۰ واگن مترو به شهر قم اختصاص پیدا کند، در صورت بهره برداری کامل از خط یک متروی و حتی در زمان پیک مسافر هم مشکلی در زمینه واگن نخواهیم داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در ۶ ماه نخست سال آینده فعالیت‌های عمرانی فاز نخست خط یک متروی شهر قم را به پایان برسانیم و در ۶ ماه دوم سال ۹۸ هم این فاز از قلعه کامکار به میدان شهید مطهری به بهره برداری برسد.

 

تگ ها :
آخرین اخبار

نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.