معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: تا جایی که امکان دارد سعی داریم برای تامین تجهیزات مترو از منابع داخلی استفاده کنیم و هستند شرکتهایی که بتوانند بخشی از امکانات را با استفاده از تجربیات خارجی تولید کنند. (تاریخ انتشار 1397/11/2)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه فاز نخست مترو قم ۶ ایستگاه دارد که حدود ۵٫۲ کیلومتر طول با احتساب دپو دارد، اظهار کرد: این بخش خط اول مترو از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری پیشبینی شده است و کارگاههای ساختمانی ایستگاههای آن فعال است.
وی با تاکید بر اینکه بخش ساختمانی طبق زمانبندی پیش میرود، تصریح کرد: در این بخش پیشرفت فیزیکی حدود ۶۵ درصد است که بخشی از ایستگاهها بیشتر و بخشی پیشرفت کمتری دارند.
معاون شهردار قم با اشاره به اینکه مشکل اصلی مترو تامین تجهیزات و متروسیستم است، افزود: تجهیزات عمدتا به شرکتهای خارجی وابسته هستند؛ شرکتهای اروپایی در بخش متروسیستم اولویت بودند اما با اتفاقاتی که امسال رخ داد کلا ارتباط با شرکتهای مربوطه قطع شده و مجبور شدیم به دو سناریو دیگر برگردیم.
وی اذعان کرد: تا جایی که امکان دارد سعی داریم از منابع داخلی استفاده کنیم و هستند شرکتهایی که بتوانند بخشی از امکانات را با استفاده از تجربیات خارجی تولید کنند؛ بخشی از این تجهیزات نیز که امکان تولید داخلی ندارد و مجبور به مراجعه به شرکتهای خارجی هستیم به شرکتهایی مراجعه خواهیم کرد که امکان کار با آنها است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.