معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: فعلا مسیر خط دوم مترو از پردیسان تا چهارراه بازار است و به طور قطع مشخص نیست که شورای عالی ترافیک کشور با ادامه مسیر تا فرهنگیان موافقت کند یا خیر؛ (تاریخ انتشار 1397/11/2)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به سناریوهای مختلفی که در خصوص خط دوم مترو قم مطرح است اظهار کرد: فعلا با توجه به شرایط مالی شهرداری و لزوم اتمام خط اول مترو، آغاز عملیات اجرایی خط دوم از اولویت خارج شده چرا که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان باید برای این پروژه هزینه شود و در شرایط فعلی تامین این میزان منابع مالی امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به مسیر خط دوم مترو قم اذعان کرد: فعلا مسیر خط دوم مترو از پردیسان تا چهارراه بازار است و به طور قطع مشخص نیست که شورای عالی ترافیک کشور با ادامه مسیر تا فرهنگیان موافقت کند یا خیر؛ یکی از بحثهای شورای ترافیک این بود که تعیین تکلیف منوریل انجام شود و سپس در مورد این بخش تصمیمگیری صورت گیرد.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم ادامه داد: ایستگاه تبادلی منوریل و خط یک مترو میدان مطهری است اما توقف خط دوم مترو در چهارراه بازار صورت میگیرد به همین خاطر نمیتوان عنوان کرد که منوریل تکمیل کننده خط دوم است.
وی گفت: اگر خط دو مترو امتداد پیدا نکند مسافران باید در ایستگاه بازار پیاده شده و از مدهای دیگر حمل و نقلی برای تردد به سمت فرهنگیان استفاده کنند.
قاری قرآن با بیان اینکه پیشبینی ما این است که امتداد خط دو تا شهرک فرهنگیان ادامه یابد هرچند منوریل هم داشته باشیم اظهار کرد: البته منوریل بحثهای مفصلی دارد که نمیتواند تکمیل کننده مترو باشد؛ به نظر میرسد به جای خط سوم مترو، شورای ترافیک را قانع کنیم که خط دو را تکمیل کنیم.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.