معاون فنی و عمرانی شهردار قم از پیشبینی تامین ۸۰ واگن برای خط اول مترو در قالب قرارداد چهار کلانشهر کشور با شرکت چینی خبر داد. (تاریخ انتشار 1397/11/1)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به روند خریداری تجهیزات مترو قم اظهار کرد: سالهای قبل برای شهرهای شیراز، تبریز و… قراردادی برای تامین واگن بسته شده که ۳۱۵ واگن طی آن قرارداد توسط شرکت چینی تامین شده و با مشارکت شرکت ایرانی تولید شود.
وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم در قالب این قرارداد ۲۵ درصد برای واگنهای قطار شهری قم به سهم تولید افزوده شود، خاطرنشان کرد: با شرکت چینی توافقاتی شد و مشخصات فنی پروژه با واگنها تطبیق داده شد و مازاد بر آن تا سقف ۳۹۵ واگن بخشی بود که میتوانست نیاز قم را پوشش دهد.
قاری قرآن با بیان اینکه در حال حاضر این ۳۹۵ واگن برای چهار شهر است، تصریح کرد: بخش مربوط به قم این واگنها میتواند تامینکننده ۷ تا ۱۵ قطار برای شهر قم باشد که حداقل تا ۱۰ سال بهرهبرداری مترو را تکمیل میکند.
وی با بیان اینکه منابع تامین این واگنها کاملا دولتی بوده و قیمت تمامشده آنها نسبت به قیمت روز ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر است، افزود: مسیری که طی میشد توانستیم در میانه راه قم را اضافه کنیم و امروز به پول فعلی بار آن حدود هزار میلیارد تومان است و حداقل برای خط اول با این روش نگرانی تامین واگن نداریم.
معاون فنی عمرانی شهردار قم با تاکید بر اینکه برای خط اول مترو قم در افق بلندمدت که سرفاصلهها کم میشود ما ۳۰۰ واگن پیشبینی کردیم، تصریح کرد: ۸۰ مورد این واگنها در این قرارداد تامین میشود اما در روش کلی وقتی خطوط راهاندازی میشود به مرور با جذب مسافر واگن خریداری شده و سرفاصله تردد کمتر میشود.
وی با بیان اینکه البته پیگیر هستیم که به مرور مابقی واگنها را نیز تامین کنیم، اظهار کرد: استاندارد هر خط به فاصله ایستگاهها بر می گردد که از نیمساعت یکبار شروع شده و هرچه فاصله مسافرگیری کمتر باشد تعداد واگنهای مسافرگیری نیز بیشتر خواهد بود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.