معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو منتشر کردیم که این اعتبار در حساب شهرداری موجود بوده و از نظر منابع مالی پروژه دچار چالش ویژه نیست. (تاریخ انتشار 1397/10/30)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با تاکید بر اینکه بر اساس قانون تامین مالی پروژههای ریلی شهرها ۵۰ درصد بر عهده شهرداری و ۵۰ درصد بر عهده دولت است، اظهار کرد: در زمینه تامین مالی خط اول مترو ما از نظر منابع مالی مشکل عمدهای نداریم.
وی با بیان اینکه شهرداری قم در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با سهم ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت منتشر کرده است، افزود: این اعتبار در حال حاضر در حساب شهرداری برای تامین مالی خط اول مترو موجود است و خوشبختانه بر اساس اتفاق ویژه و خاص این شرایط محقق شده و از نظر منابع مالی پروژه دچار چالش ویژه نیست.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه مشکلات شهرداری با پیمانکار مترو بیشتر مباحث مربوط به قرارداد است، اذعان کرد: کل ساختار اجرایی پروژههای عمرانی در کشور مشکل ساز شده چراکه بیش از ۳ برابر افزایش قیمت داریم و بعضا در قراردادها پیشبینی لازم در این زمینه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: خصوصا قرارداد مترو کاملا فیکس است و مبالغ ثابت بوده و قابل تغییر نیست و چون افزایش قیمت شدیدی در کشور اتفاق افتاده مشکلاتی برای پیمانکار در تامین مالی به وجود آمده است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.