در این نشست جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری قم ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی خدمت میهمانان گرامی به تبیین اهمیت اشتراک دانش و استفاده از تجربیات سایر قطار شهری در جهت بهبود فرایندهای ایمنی حوزه بهره برداری پرداختند.
این نشست دو روزه با میزبانی سازمان قطار شهری قم برگزار گردید . این نشست در روز 14 دی ماه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و پس از پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و نماهنگ پروژه های ریلی قم، با سخنرانی جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل محترم سازمان قطار شهری قم ادامه یافت. مدیر عامل سازمان قطار شهری قم ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی خدمت میهمانان گرامی به تبیین اهمیت اشتراک دانش و استفاده از تجربیات سایر قطار شهری ها در جهت بهبود فرایندهای ایمنی حوزه بهره برداری پرداختند. ایشان ضمن معرفی پروژه های مترو و منوریل ابراز امیدواری کردند که این سازمان بتواند با مدیریت صحیح پروژه منوریل، در کوتاه مدت از آن پروژه بهره برداری موفق داشته تا از این طریق ضمن اثبات موفقیت پروژه منوریل بتوان آن را برای سایر مناطقی که امکان حفر تونل مترو در آنها وجود ندارد مانند مناطق شمالی کشور استفاده نمود.
در ادامه و پس از سخنرانی جناب آقای مهندس نظری دبیر کمیسون ایمنی، نمایندگان کارگروه معماری و سازه، کنترل و علائم و قطار شهری تبریز به ارائه گزارشات خود پرداختند. میهمانان بعد از صرف نهار و نماز به بازدید از تونل خط A مترو قم و دستگاه TBM پرداختند.
در روز دوم این نشست نیز پس از تلاوت قرآن مجید، نماینده قطار شهری مشهد گزارش خود در باره الزامات چگونگی و میزان روشنایی تونل را ارائه نمود و در ادامه نیز نماینده کارگروه تأسیسات درباره سیستم های مکانیک و پله برقی و آسانسور و نماینده کارگروه ایمنی درباره الزامات سیستم تر و خشک آتش نشانی و نیز الزامات سیستم واترمیست گزارشی ارائه داد. بعد از اتمام جلسه و جمع بندی، بازدید از پروژه منوریل برگزار و با استقبال مدعوین همراه گردید.
تدوين استانداردهاي ملي قطارهاي شهري، براي ارائه خدمات بهتر به مسافران، از اهداف مهم برگزاري اين نشست است.
كميته استاندارد ملي ايمني قطار شهري كشور به كمك سازمان ملي استاندارد در حال حاضر در 5 بخش فعاليت دارد كه بخش ايمني و بخش معماري اين استاندارد تا پايان سال تدوين مي شود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.