در این نشست جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری قم ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی خدمت میهمانان گرامی به تبیین اهمیت اشتراک دانش و استفاده از تجربیات سایر قطار شهری در جهت بهبود فرایندهای ایمنی حوزه بهره برداری پرداختند.
این نشست دو روزه با میزبانی سازمان قطار شهری قم برگزار گردید . این نشست در روز 14 دی ماه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و پس از پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و نماهنگ پروژه های ریلی قم، با سخنرانی جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل محترم سازمان قطار شهری قم ادامه یافت. مدیر عامل سازمان قطار شهری قم ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی خدمت میهمانان گرامی به تبیین اهمیت اشتراک دانش و استفاده از تجربیات سایر قطار شهری ها در جهت بهبود فرایندهای ایمنی حوزه بهره برداری پرداختند. ایشان ضمن معرفی پروژه های مترو و منوریل ابراز امیدواری کردند که این سازمان بتواند با مدیریت صحیح پروژه منوریل، در کوتاه مدت از آن پروژه بهره برداری موفق داشته تا از این طریق ضمن اثبات موفقیت پروژه منوریل بتوان آن را برای سایر مناطقی که امکان حفر تونل مترو در آنها وجود ندارد مانند مناطق شمالی کشور استفاده نمود.

در ادامه و پس از سخنرانی جناب آقای مهندس نظری دبیر کمیسون ایمنی، نمایندگان کارگروه معماری و سازه، کنترل و علائم و قطار شهری تبریز به ارائه گزارشات خود پرداختند. میهمانان بعد از صرف نهار و نماز به بازدید از تونل خط A مترو قم و دستگاه TBM پرداختند.

در روز دوم این نشست نیز پس از تلاوت قرآن مجید، نماینده قطار شهری مشهد گزارش خود در باره الزامات چگونگی و میزان روشنایی تونل را ارائه نمود و در ادامه نیز نماینده کارگروه تأسیسات درباره سیستم های مکانیک و پله برقی و آسانسور و نماینده کارگروه ایمنی درباره الزامات سیستم تر و خشک آتش نشانی و نیز الزامات سیستم واترمیست گزارشی ارائه داد. بعد از اتمام جلسه و جمع بندی، بازدید از پروژه منوریل برگزار و با استقبال مدعوین همراه گردید.

تدوين استانداردهاي ملي قطارهاي شهري، براي ارائه خدمات بهتر به مسافران، از اهداف مهم برگزاري اين نشست است.
كميته استاندارد ملي ايمني قطار شهري كشور به كمك سازمان ملي استاندارد در حال حاضر در 5 بخش فعاليت دارد كه بخش ايمني و بخش معماري اين استاندارد تا پايان سال تدوين مي شود.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.