قاری قرآن اذعان کرد: اگر مصالح و تجهیزاتی که در استان تولید می شود مشخصات لازم را داشته باشد، پیمانکار بدون نیاز به الزام خاصی آن را تهیه خواهد کرد .(تاریخ انتشار 1397/10/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن معاون فنی عمرانی شهردار قم در خصوص استفاده از مصالح، تجهیزات و ملزومات تولید شده داخل کشور بویژه تولیدات استان قم در پروژه های عمرانی با تأکید بر اینکه شهرداری در انتخاب مصالح و تجهیزات مورد نیاز پروژه ها دخیل نیست و پیمانکار این کار را انجام می دهد، اظهار کرد: ضوابط قرارداد به ما می گوید که نمی توانیم برای پیمانکار برند مشخص کنیم و در این موارد رقابت مطرح است.
وی با اشاره به اینکه فرایند مناقصه با ملزم کردن پیمانکار به استفاده از مصالح خاص با مشکل مواجه می شود، افزود: پیمانکار می گوید اگر از این برند استفاده کنم برای من ارزانتر است و ما فقط درباره مشخصات فنی و استاندارد می توانیم نظر بدهیم نه برند.
قاری قرآن اذعان کرد: اگر مصالح و تجهیزاتی که در استان تولید می شود مشخصات لازم را داشته باشد، پیمانکار بدون نیاز به الزام خاصی آن را تهیه خواهد کرد چرا که حداقل از نظر هزینه حمل و نقل اقتصادی تر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تجهیزات در قرارداد متروی قم اروپایی پیش بینی شده بود، اظهار داشت: به دلیل تحولات اخیر اقتصادی، استراتژی را در این ابر پروژه تغییر دادیم و سیاست اینطور شد که اولویت باید با کالای تولید داخل باشد و هر چه که امکان تهیه آن از داخل نیست از تولیداتی چینی استفاده شود.
معاون فنی عمرانی شهردار قم افزود: با این سیاست جدید نزدیک 50 درصد از تجهیزات و ملزوماتی که در قرارداد قرار بود اروپایی تهیه شود از تولیدات داخل استفاده شد.
قاری قرآن گفت: از نظر قیمت تفاوت چندانی میان تهیه تجهیزات داخلی و خارجی نیست اما حسن استفاده از تولیدات داخلی ایجاد اشتغال در کشور است.
وی با اشاره به اینکه قم در زمینه تولید کالاهایی مانند سیمان، بتن و سنگ ظرفیتهای خوبی دارد، اظهار داشت: با این حال در برخی ملزومات مانند تجهیزات الکتریکی نمی توانیم خود را به تولیدات استان محدود کنیم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.