شهردار قم گفت: پیمانکار مترو در 6 ایستگاه مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری به شدت فعال است و یکی از معضلات در مسیر تکمیل پروژه ورود اجناس ارز بر مرتبط با مترو است.(تاریخ انتشار 1397/10/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیاننژاد شهردار قم در خصوص پروژه مترو قم که قرار بر این بوده که تا اوایل سال 98 به طول 5.2 کیلومتر از ایستگاه قلعهکامکار به سمت میدان مطهری به بهرهبرداری برسد، اظهار کرد: پیمانکار در 6 ایستگاه این بخش از مسیر، به شدت فعال است و یکی از معضلات در مسیر تکمیل پروژه ورود اجناس ارزبر مرتبط با مترو است.
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در حوزه ارزی، ورود اجناس خارجی مترو به کشور را مشکل خواند و افزود: برنامه زمانبندی ما این است که 5.2 کیلومتر تا اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد به شرطی که اقلام مورد نظر وارد کشور شده و ترخیص شود.
شهردار قم با تاکید بر اینکه مشکل تامین واگنهای مترو حل شده است، اذعان کرد: با چینیها بحث های نهایی در خصوص تامین واگن جلو رفته است، اما در حوزه تامین ریل و سیگنالینگ که قرار بوده گشایش السی شود با مشکل روبهرو هستیم که از اختیارات شهرداری هم خارج است.
وی تاخیر در افتتاح فاز اول مترو را از عهده شهرداری خارج دانست و افزود: مهمترین بخش تامین تجهیزات مترو، بحث واگن بوده که با حمایت نمایندگان مجلس این مساله حل شده و 80 واگن برای قم پیشبینی شده اما در حوزه تجهیزات دیگر مشکل داریم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.