معاون فنی و عمرانی شهردار قم رکود در روند تکمیل پروژه مترو را به ضرر پروژه و پیمانکار دانست و گفت: باید همه دست به دست هم بدهند تا طبق زمانبندی که در گذشته صورت گرفته این پروژه به سرانجام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.(تاریخ انتشار 1397/9/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن در جلسه بررسی مشکلات مترو قم که در سالن جلسات شهرداری قم و با حضور دکتر سقائیاننژاد شهردار قم، هاشمی سرپرست استانداری، حجتالاسلام والمسملین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس، دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و دیگر مسوولان و مدیران این پروژه برگزار شد، با اشاره به وضعیت قراردادی و عمرانی پروژه مترو قم اظهار کرد: قرارداد مترو در سال 97 بالغ بر 447 میلیارد تومان منعقد شده که در طول 14.8 کیلومتر در 14 ایستگاه برنامهریزی شده است؛ ایستگاه A1 در محدوده جمکران خط را به حرم مطهر و در نهایت به ایستگاه قلعه کامکار متصل میکند.
وی با بیان اینکه حفاری تونل مسیر مترو به پایان رسیده است، افزود: ایستگاههای میدان مطهری تا قلعه کامکار در حال ساخت است و دو ایستگاه در بخشهایی اجرا شده است؛ تونل مکانیزه مترو حدفاصل A3 تا A14 بوده و مابقی به صورت دستی صورت خواهد گرفت که به مرور این کار در حال انجام است.
معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه مترو در سالهایی دچار مسائل اقتصادی شده بود، افزود: به همین خاطر مسائل پروژه در شورای فنی و... مطرح شد و پروسه حدود 1.5 سال طول کشید و نهایتا تصویب شد که پروژه در دو فاز اجرایی شود که فاز اول 6 ایستگاه با یک مابهالتفاوت در دستور کار قرار گیرد و این مسیر تا پایان سال 97 به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: از سال گذشته بنا بر این گذاشته شد که تا پایان امسال پروژه به بهرهبرداری برسد و در این بین در بخشهای مختلف کار شروع شد؛ به جز ایستگاه A10 مابقی تحویل پیمانکار شد و دو ایستگاه به صورت روباز و سه ایستگاه نیز به صورت زیرزمینی احداث شد و همزمان مسائل تجهیزاتی و... را پیگیری کردیم.
قاری قرآن اذعان کرد: تا پایان سال 96 پیگیریهای این بخش را انجام دادیم و بعضا استعلامات آماده مناقصه شد که مصادف با تحریمها و مسائل ارزی شد که مشکلاتی را به وجود آورد.
وی با بیان اینکه در این مدت بخش عمده عملیات عمرانی ایستگاهها اجرا شده است، تصریح کرد: تامین ناوگان موازی با قرارگاه پیش رفته تا بتوانیم از ظرفیتهای مختلف روسیه و چین در این زمینه استفاده کنیم.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم با بیان اینکه در قرارداد مترو شرایط طوری پیشبینی شده که اکثر تجهیزات جانبی اروپایی است، افزود: ابلاغی در این زمینه انجام شد که اولویت تامین تجهیزات، در راستای اقتصاد مقاومتی تجهیزات داخلی باشد و اگر مشابه داخلی وجود نداشت از کشور چین استفاده شود.
وی رکود در روند تکمیل پروژه مترو را به ضرر پروژه و پیمانکار دانست و افزود: باید همه دست به دست هم بدهند تا طبق زمانبندی که در گذشته صورت گرفته این پروژه به سرانجام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.