فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتمالانبیا خود را خادم نظام اسلامی و مردم میداند گفت: به همین خاطر ما دیدگاه اقتصادی در پروژههای عمرانی و خدمترسانی نداریم.(تاریخ انتشار 1397/9/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سعید محمد در جلسه بررسی مشکلات مترو قم که در سالن جلسات شهرداری قم و با حضور دکتر سقائیاننژاد شهردار قم، هاشمی سرپرست استانداری، حجتالاسلام والمسملین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس و دیگر مسوولان و مدیران این پروژه برگزار شد، با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، امین دولتها و در کنار آنها است، اظهار کرد: ما در جهت خدمت به مردم هرجا خلایی وجود داشته باشد وارد میشویم.
وی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتمالانبیا خود را خادم نظام اسلامی و مردم میداند، افزود: به همین خاطر ما دیدگاه اقتصادی در پروژههای عمرانی و خدمترسانی نداریم.
وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم بیش از 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، افزود: با توجه به فعالیت پیمانکاران و شرکتهای خصوصی ذیل قرارگاه بدهیهایی نیز از سوی مجموعه به آنها وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه قرارگاه به دنبال عمق بخشی به نظام است، اظهار کرد: نباید طوری با مردم برخورد کنیم که بی اعتمادی نسبت به مجموعه نظام ایجاد شود.
محمد با بیان اینکه قرارگاه خاتم همزمان با قم، در مترو تهران، مشهد و دیگر شهرها کار میکرده است، تصریح کرد: در تمام پروژهها مشکلهای قراردادی و قیمتی رخ داد و حل شد اما در قم این مشکل حل نشده است؛ نباید توقع داشت قرارگاه در این پروژه ضرر بدهد، ما از پروژه سود نمیخواهیم اما اجازه نمیدهیم که ضرر و زیان متوجه کار ما شود.
وی با اشاره به افزایش شدید قیمت ارز افزود: در گذشته قرارگاه خرید اعتباری داشت اما امروز با این وضعیت خرید نقدی صورت میگیرد و به همین خاطر ادامه کار برای قرارگاه با این شرایط مشکل است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نسبت هزینه به دریافتی پروژه مترو را 35 درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات قراردادی مترو نسبت هزینه به دریافتی 35 درصد است و ما 35 درصد از هزینهها را از کارفرما دریافت میکنیم که برای پیمانکار این شرایط سخت است.
وی مشکل اصلی در حوزه تامین تجهیزات مترو را مسائل مالی خواند و افزود: تمام مقدمات کار و ابلاغها برای بحث متروسیستم صورت گرفته و تنها مشکل در این زمینه تامین منابع مالی است که چرا که 75 درصد پرداختها مربوط به زمانی است که تجهیزات در قم مستقر شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء با بیان اینکه مجموعه فنی و عمرانی قرارگاه آمادگی کامل دارد تا سریع پروژه مترو قم را پیش ببرد، گفت: قرارگاه در حال حاضر 70 میلیارد تومان از مترو مطالبه دارد به همین خاطر شرایط سختی بر پروژه حاکم شده است.
وی تزریق منابع مالی را سرعتدهنده به روند تکمیل مترو دانست و افزود: اگر بخشی از مشکلات مالی مربوط به مترو حل شود سعی خواهیم داشت طبق زمانبندی پروژه را پیش ببریم.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.