شهردار قم با بیان اینکه شهرداری نمیتواند خارج از چارچوبهای مشخص شده شورای عالی فنی حرکت کند،گفت:تا پایان سال باید فاز اول مترو راهاندازی شود،شهرداری نزدیک به 650 میلیارد تومان برای مترو آماده کرده است.(تاریخ انتشار 1397/9/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیاننژاد در جلسه بررسی مشکلات مترو قم که در سالن جلسات شهرداری قم و با حضور هاشمی سرپرست استانداری، حجتالاسلام والمسملین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس و دیگر مسوولان و مدیران این پروژه برگزار شد، با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط کشور پیمانکاران عمرانی تحت فشار هستند، گفت: تمام تلاش ما بر این است که دست به دست هم داده تا پیمانکار با قوت پروژه خود را پیش برده و به سرانجام برساند.
وی با بیان اینکه قرارداد مترو به شورای عالی فنی رفته و چارچوبهایی برای آن مشخص شده است، تصریح کرد: شهرداری نمیتواند خارج از چارچوبهای مشخص شده شورای عالی فنی حرکت کند. چند خط قرمز برای پروژه مشخص شده که یکی از آنها این است که تا پایان سال باید فاز اول راهاندازی شود؛ شهرداری نزدیک به 650 میلیارد تومان برای مترو آماده کرده است.
شهردار قم با اشاره به اینکه 40 درصد قرارداد مالی مترو به صورت غیرنقدی است، افزود: در حوزه تجهیزات مشکل اصلی واگن است و خوشبختانه تامین واگنها صورت گرفته اما در حوزه متروسیستم هیچ کاری نشده است.
سقائیاننژاد با اشاره به راههای رفع مشکل متروسیستم بیان کرد: باید از ظرفیت اعتباری که در چین به وجود آمده استفاده شده و مشکل متروسیستم حل شود و با این کار تنها معضل بحث ارز خواهد بود که آن هم قابل حل است.
وی با تاکید بر اینکه گردنه اصلی در تکمیل پروژه مترو تامین تجهیزات و کمکهای مالی است خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که در صورت همکاری و مشارکت مشکلات مترو حل شده و پروژه به سرانجام برسد.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.