شهردار قم با بیان اینکه شهرداری نمیتواند خارج از چارچوبهای مشخص شده شورای عالی فنی حرکت کند،گفت:تا پایان سال باید فاز اول مترو راهاندازی شود،شهرداری نزدیک به 650 میلیارد تومان برای مترو آماده کرده است.(تاریخ انتشار 1397/9/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیاننژاد در جلسه بررسی مشکلات مترو قم که در سالن جلسات شهرداری قم و با حضور هاشمی سرپرست استانداری، حجتالاسلام والمسملین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس و دیگر مسوولان و مدیران این پروژه برگزار شد، با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط کشور پیمانکاران عمرانی تحت فشار هستند، گفت: تمام تلاش ما بر این است که دست به دست هم داده تا پیمانکار با قوت پروژه خود را پیش برده و به سرانجام برساند.
وی با بیان اینکه قرارداد مترو به شورای عالی فنی رفته و چارچوبهایی برای آن مشخص شده است، تصریح کرد: شهرداری نمیتواند خارج از چارچوبهای مشخص شده شورای عالی فنی حرکت کند. چند خط قرمز برای پروژه مشخص شده که یکی از آنها این است که تا پایان سال باید فاز اول راهاندازی شود؛ شهرداری نزدیک به 650 میلیارد تومان برای مترو آماده کرده است.
شهردار قم با اشاره به اینکه 40 درصد قرارداد مالی مترو به صورت غیرنقدی است، افزود: در حوزه تجهیزات مشکل اصلی واگن است و خوشبختانه تامین واگنها صورت گرفته اما در حوزه متروسیستم هیچ کاری نشده است.
سقائیاننژاد با اشاره به راههای رفع مشکل متروسیستم بیان کرد: باید از ظرفیت اعتباری که در چین به وجود آمده استفاده شده و مشکل متروسیستم حل شود و با این کار تنها معضل بحث ارز خواهد بود که آن هم قابل حل است.
وی با تاکید بر اینکه گردنه اصلی در تکمیل پروژه مترو تامین تجهیزات و کمکهای مالی است خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که در صورت همکاری و مشارکت مشکلات مترو حل شده و پروژه به سرانجام برسد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.