شهردار قم گفت: برنامهریزی بر این است که 5.2 کیلومتر فاز اول مترو تا اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد اما این منوط به ورود تجهیزات و واگنها است.(تاریخ انتشار 1397/9/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیاننژاد با بیان اینکه پروژه منوریل از حدود سال 90 در قم اجرایی شده است، اظهار کرد: از سال 94 که مدیریت جدید وارد شهر قم شده است پیگیری حل مشکل منوریل بودهایم؛ از سال 93 به بعد پروژه کاملا متوقف بود و باید فعال میشد.
وی ادامه داد: معضل اصلی پروژه نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر بود که نهایتا تصمیم بر این شد که مسیر 6.8 کیلومتری منوریل به 4.7 کیلومتر کاهش یابد و از ایستگاه فرهنگیان تا مطهری تکمیل شود.
شهردار قم با اشاره به مشکلات حقوقی و مالی و قراردادی پروژه منوریل تصریح کرد: با ارگانهای نظارتی جلساتی داشتیم تا بتوانیم کار را پیگیری کنیم و به دنبال تامین دلیل برای ادامه پروژه بودیم؛ 100 میلیارد تومان بودجه برای منوریل پیشبینی شده بود که با نسبت 50 درصد باید توسط شهرداری و دولت تامین میشد اما به دلیل افزایش نرخ ارز و کالاها این مبلغ افزایش یافته و حدود 4 برابر شده است.
وی با تاکید بر اینکه 600 میلیارد تومان برای راهاندازی 4.7 کیلومتر خط منوریل نیاز است، گفت: مساله اینجاست که آیا این هزینه در آینده استفادهای نیز از سوی مردم خواهد داشت یا خیر؛ نکته مهم این است که بالاخره این پروژه باید تمام شود و قطعا باید ماموریت آن تغییر پیدا کند.
سقائیاننژاد با بیان اینکه منوریل دیگر قابلیت حمل و نقلی نخواهد داشت، اظهار کرد: یا باید پروژه در قالب گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود یا فکر دیگری برای آن شود اما نمیتوان آن را ناقص رها کرد و طفلی است که به دنیا آمده و باید به سرانجام برسد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو گفت: این پروژه قرار بود با 6 ایستگاه اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد؛ ایستگاهها فعال است و مشکل اصلی ورود تجهیزات به کشور است که به دلیل تغییرات نرخ ارز با معضل روبه رو شده است.
شهردار قم افزود: برنامهریزی بر این است که 5.2 کیلومتر فاز اول مترو تا اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد اما این منوط به ورود تجهیزات و واگنها است؛ در خصوص واگنها با چینیها به توافق رسیدهایم اما در بحث ریل و تجهیزات همچنان درگیر مسائل ارزی و مالی هستیم که از اختیارات شهرداری خارج بوده و اگر تاخیری به پروژه بخورد از دست مسوولان قم خارج است.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.