ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

بهره‌برداری از مترو در سال 98 منوط به حل مشکل تجهیزات است

19 دی 1397

شهردار قم گفت: برنامه‌ریزی بر این است که 5.2 کیلومتر فاز اول مترو تا اوایل سال 98 به بهره‌برداری برسد اما این منوط به ورود تجهیزات و واگن‌ها است.(تاریخ انتشار 1397/9/24)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از  شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با بیان اینکه پروژه منوریل از حدود سال 90 در قم اجرایی شده است، اظهار کرد: از سال 94 که مدیریت جدید وارد شهر قم شده است پیگیری حل مشکل منوریل بوده‌ایم؛ از سال 93 به بعد پروژه کاملا متوقف بود و باید فعال می‌شد.

وی ادامه داد: معضل اصلی پروژه نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر بود که نهایتا تصمیم بر این شد که مسیر 6.8 کیلومتری منوریل به 4.7 کیلومتر کاهش یابد و از ایستگاه فرهنگیان تا مطهری تکمیل شود.

شهردار قم با اشاره به مشکلات حقوقی و مالی و قراردادی پروژه منوریل تصریح کرد: با ارگان‌های نظارتی جلساتی داشتیم تا بتوانیم کار را پیگیری کنیم و به دنبال تامین دلیل برای ادامه پروژه بودیم؛ 100 میلیارد تومان بودجه برای منوریل پیش‌بینی شده بود که با نسبت 50 درصد باید توسط شهرداری و دولت تامین می‌شد اما به دلیل افزایش نرخ ارز و کالاها این مبلغ افزایش یافته و حدود 4 برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه 600 میلیارد تومان برای راه‌اندازی 4.7 کیلومتر خط منوریل نیاز است، گفت: مساله اینجاست که آیا این هزینه در آینده استفاده‌ای نیز از سوی مردم خواهد داشت یا خیر؛ نکته مهم این است که بالاخره این پروژه باید تمام شود و قطعا باید ماموریت آن تغییر پیدا کند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه منوریل دیگر قابلیت حمل و نقلی نخواهد داشت، اظهار کرد: یا باید پروژه در قالب گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود یا فکر دیگری برای آن شود اما نمی‌توان آن را ناقص رها کرد و طفلی است که به دنیا آمده و باید به سرانجام برسد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو گفت: این پروژه قرار بود با 6 ایستگاه اوایل سال 98 به بهره‌برداری برسد؛ ایستگاه‌ها فعال است و مشکل اصلی ورود تجهیزات به کشور است که به دلیل تغییرات نرخ ارز با معضل روبه رو شده است.

شهردار قم افزود: برنامه‌ریزی بر این است که 5.2 کیلومتر فاز اول مترو تا اوایل سال 98 به بهره‌برداری برسد اما این منوط به ورود تجهیزات و واگن‌ها است؛ در خصوص واگن‌ها با چینی‌ها به توافق رسیده‌ایم اما در بحث ریل و تجهیزات همچنان درگیر مسائل ارزی و مالی هستیم که از اختیارات شهرداری خارج بوده و اگر تاخیری به پروژه بخورد از دست مسوولان قم خارج است.

تگ ها :
آخرین اخبار

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم: مترو قم سالانه به هفت همت اعتبار نیازمند است

امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی در خدمت‌رسانی به میلیون‌ها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.


آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه آزادسازی شد

مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.


جسارت مدیریت شهری در آغاز خط دوم مترو ستودنی است

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.


بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.