شهردار قم گفت: برنامهریزی بر این است که 5.2 کیلومتر فاز اول مترو تا اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد اما این منوط به ورود تجهیزات و واگنها است.(تاریخ انتشار 1397/9/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیاننژاد با بیان اینکه پروژه منوریل از حدود سال 90 در قم اجرایی شده است، اظهار کرد: از سال 94 که مدیریت جدید وارد شهر قم شده است پیگیری حل مشکل منوریل بودهایم؛ از سال 93 به بعد پروژه کاملا متوقف بود و باید فعال میشد.
وی ادامه داد: معضل اصلی پروژه نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر بود که نهایتا تصمیم بر این شد که مسیر 6.8 کیلومتری منوریل به 4.7 کیلومتر کاهش یابد و از ایستگاه فرهنگیان تا مطهری تکمیل شود.
شهردار قم با اشاره به مشکلات حقوقی و مالی و قراردادی پروژه منوریل تصریح کرد: با ارگانهای نظارتی جلساتی داشتیم تا بتوانیم کار را پیگیری کنیم و به دنبال تامین دلیل برای ادامه پروژه بودیم؛ 100 میلیارد تومان بودجه برای منوریل پیشبینی شده بود که با نسبت 50 درصد باید توسط شهرداری و دولت تامین میشد اما به دلیل افزایش نرخ ارز و کالاها این مبلغ افزایش یافته و حدود 4 برابر شده است.
وی با تاکید بر اینکه 600 میلیارد تومان برای راهاندازی 4.7 کیلومتر خط منوریل نیاز است، گفت: مساله اینجاست که آیا این هزینه در آینده استفادهای نیز از سوی مردم خواهد داشت یا خیر؛ نکته مهم این است که بالاخره این پروژه باید تمام شود و قطعا باید ماموریت آن تغییر پیدا کند.
سقائیاننژاد با بیان اینکه منوریل دیگر قابلیت حمل و نقلی نخواهد داشت، اظهار کرد: یا باید پروژه در قالب گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود یا فکر دیگری برای آن شود اما نمیتوان آن را ناقص رها کرد و طفلی است که به دنیا آمده و باید به سرانجام برسد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو گفت: این پروژه قرار بود با 6 ایستگاه اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد؛ ایستگاهها فعال است و مشکل اصلی ورود تجهیزات به کشور است که به دلیل تغییرات نرخ ارز با معضل روبه رو شده است.
شهردار قم افزود: برنامهریزی بر این است که 5.2 کیلومتر فاز اول مترو تا اوایل سال 98 به بهرهبرداری برسد اما این منوط به ورود تجهیزات و واگنها است؛ در خصوص واگنها با چینیها به توافق رسیدهایم اما در بحث ریل و تجهیزات همچنان درگیر مسائل ارزی و مالی هستیم که از اختیارات شهرداری خارج بوده و اگر تاخیری به پروژه بخورد از دست مسوولان قم خارج است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.