حجتالاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفتوگویی با اشاره به مشکلات ترافیکی استان قم اظهار داشت: برای کاهش معضلات ترافیکی شهر قم باید پروژه مترو در زمانبندی مشخص افتتاح و راهاندازی شود.(تاریخ انتشار 1397/9/22)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، وی با اشاره به مسئله مترو و آغاز عملیاتی خط 2 گفت: پیشبینی میشود خط مترو قم یک تا پایان امسال راهاندازی شود اما به دلیل عدم همکاری دولت این پیشبینی در هالهای از ابهام قرارگرفته است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در عدم اختصاص بودجههای ترافیکی گفت: به دلیل عدم پایبندی دولت در ارائه تسهیلات به خط یک مترو قم اعتبارات و منابع استانی با مشکل جدی روبهرو شده است.
وی مشکلات ناوگان حملونقل عمومی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: در حال حاضر استان در مسائل اتوبوسرانی و تاکسیرانی با مشکل جدی روبهرو بوده و متأسفانه دولت به تعهدات خود در تجهیز و نوسازی این ناوگان عمل نکند.
ذوالنور با تمجید از عملکرد شهرداری قم در پیشبرد پروژههای عمرانی بهویژه مترو قم بیان کرد: شهرداری و شورای قم برای راهاندازی خط یک مترو با ازخودگذشتگی و ایثار کار را بهپیش میبرند درحالیکه که دولت اعتباری برای این طرحها در نظر نگرفته است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استانی کردن برخی از پروژههای ملی مانند قطار پرسرعت تهران- قم اصفهان، احداث پارکینگ ضلع شرقی صحن حرم مطهر و انقباضی بودن بودجه سال 98 عملاً منابع اقتصادی استان را از بین برده و امکان پیشبرد پروژههای استانی را با مشکل روبهرو میکند.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.