ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

بهره برداري از فاز نخست منوريل قم در افق يك ساله

11 دی 1394

فاز اول پروژه منوريل در فاصله۴.۸ كيلومتري از ايستگاه دپو تا ايستگاه شهيد مطهري، با سه ايستگاه و دو واگن تا دهه فجر سال ۹۵ تكميل مي شود و به بهره‌برداري خواهد رسيد.

image

بهره برداري از فاز نخست منوريل قم در افق يك ساله

دكتر عليرضا قاري قرآن ، معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم از عملياتي شدن  و بهره برداري فاز نخست پروژه منوريل در دهه فجر سال ۱۳۹۵ خبر داد.

به گزارش شهر نيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با اعلام اين خبر افزود: فاز اول پروژه منوريل در فاصله۴.۸ كيلومتري از ايستگاه دپو تا ايستگاه شهيد مطهري، با سه ايستگاه و دو واگن تا دهه فجر سال ۹۵ تكميل مي شود و به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي پروژه منوريل را از دو منظر قرارداد و اجرا مورد بررسي قرار داد و گفت: قرارداد اين پروژه كه از سال ۸۸ در فاصله ۶.۸كيلومتري از شمال شرق تا مصلي منعقد شده است،‌ زمان تكميل خود را سپري كرده و پس از پيشرفت‌هايي بنا به دلايل مختلف در برخي بخش‌ها دچار توقف شده است.

دكتر قاري قرآن يكي از دلايل توقف پروژه منوريل را عدم اتفاق نظر براي اجراي طرح در مجموعه مديريت شهري خواند و تصريح كرد: با توجه به شرايط فعلي نياز به تجميع نظريات و انجام سياست‌گذاري مشترك بود كه خوشبختانه پس از بررسي‌هاي مقدماتي و مطالعات فني موفق به تدوين سه سناريو براي ادامه پروژه شديم.

معاون شهردار قم افزود: شوراي اسلامي شهر قم،‌ مصوبه‌اي به شهرداري ارائه كرده بود كه در آن دستور تكميل پروژه منوريل را داده بود، لكن در آن ذكر شده بود كه در خصوص عبور از مقابل حرم تدبير كنيد.

وي در خصوص تعهدات مالي پروژه خاطرنشان كرد: در پروژه منوريل،‌ چون دولت متعهد به پرداخت هزينه بود، مصوبه ريالي براي پرداخت پروژه وجود نداشت و آنچه در حمل و نقل ريلي بايد هزينه مي‌شد بيشتر شهرداري را نسبت به انجام هزينه در حوزه مترو در شهرداري متعهد كرده بود؛ در حالي كه از نظر قانوني منوريل هم از پروژه هاي ريلي است.

دكتر قاري قرآن ادامه داد: با توجه به موافقت نامه دولت و شهرداري كه سالانه مبادله مي شود ۵۰درصد شهرداري و ۵۰ درصد دولت مكلف به هزينه در پروژه هاي ريلي هستند اما در اين پروژه منابع خاصي به صورت مجزا لحاظ نشده بود و به همين دليل لازم بود مباحث هزينه اي  بازتعريف و مصوبات اخذ شوند.

وي از تدوين و پيشنهاد سه سناريو جهت ادامه پروژه منوريل خبر داد و گفت: در سناريوي اول، بحث تكميل قرارداد در فاصله ۶.۸ كيلومتر به صورت ۱۰۰درصدي مطرح شد و در سناريوي دوم،‌ تكميل پروژه در فاصله ۴.۸ كيلومتر از ايستگاه دپو تا ايستگاه شهيد مطهري (نزديك حرم مطهر) به طور كامل و در سناريوي سوم، تكميل بخشي از پروژه در فاصله ۴.۸كيلومتري با حداقل امكانات و پس از آن مشاهده بازتاب و تصميم نهايي جهت ادامه كار مطرح شد.

معاون شهردار قم،‌ با اشاره به نشست مشترك با استاندار،‌ شهردار و رييس شوراي اسلامي شهر قم در استانداري گفت: در اين جلسه مصوب شد كه پس از اخذ مصوبه از شوراي شهر ۵۰درصد هزينه را دولت و ۵۰ درصد را شهرداري به صورت تهاتري اعمال كند.

وي با اشاره به اختلاف نظر اعضا در خصوص توقف،‌ تكميل و يا فازبندي پروژه اظهار داشت: صورت جلسه مذكور به شوراي شهر ارائه و جلسات كارشناسي برگزار شد و در نهايت منجر به مصوب شدن اجراي ۴.۷ كيلومتر شد.

وي افزود: مطابق با اين سناريو فاز اول منوريل،‌ در فاصله ۴.۷ كيلومتري تا قبل از حرم مطهر با حداقل امكانات و منابع ريالي انجام مي شود و مقرر شد شهرداري تا سقف ۵۰۰ميليارد ريال به صورت تهاتري و دولت نيز مبلغ ۵۰۰ميليارد ريال هزينه كند و فاز اول پروژه با دو واگن و روي يك خط مسير با سه ايستگاه بهره‌برداري شود.

معاون شهردار قم در خصوص مباحث فني پروژه گفت: در حال حاضر جلسات مرتبط با مشاوران برگزار شد و دو واگن بازسازي شده در كارخانه در حال تست سرد است و تا حدود دو ماه آينده وارد شهر قم خواهد شد.

وي با تاكيد بر انجام آزمايشات مقدماتي بر روي واگن ها،‌ افزود: پس از انجام آزمايشات مقدماتي، تست سرد در كارخانه و تست گرم در مسير قبل از مسافرگيري، اين پروژه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

دكتر عليرضا قاري قرآن از پيشرفت ۵۰درصدي دو ايستگاه منوريل خبر داد و گفت: با توجه به زمان‌بندي پروژه تكميل ايستگاه مطهري نيز در دست انجام است و پيش‌بيني مي‌شود فاز اول در ۴.۷ كيليومتري از دپو ( ضلع شمال شرق در سمت شرق اتوبان امام علي انتهاي مسير منوريل ) تا ايستگاه مطهري تا سال آينده مسافرگيري و ارائه سرويس نمايد.

وي به رفع معضلات ترافيكي شهر قم با اجراي پروژه منوريل اشاره كرد و افزود: تمهيدات لازم براي كاهش ترافيك بلوار زائر در زمان‌هاي پيك و جايگزيني منوريل در مراكز پرازدحام شهر نيز انديشيده شده است.

معاون شهردار قم از عملياتي شدن فاز اول پروژه منوريل در افق يك سال آينده خبر داد و گفت: همزمان با عملياتي سازي فاز اول، سناريوي بعدي را نيز در دست انجام داريم كه براي تكميل آن نيازمند هماهنگي با مجموعه آستانه مقدسه هستيم؛ لذا در اين خصوص نيز تدابيري انديشيده شده و اگر موافقت حاصل شود، اين پروژه تا ايستگاه مصلي، پرديسان و در نهايت‌ به سمت محور امام امتداد خواهد يافت.

وي در خصوص پيگيري اخذ مصوبات اجرايي سازي اين پروژه گفت: مصوبات لازم در مجموعه شوراي اسلامي شهر و‌ شوراي سازمان قطار شهري تصويب شده و در بازديد معاون وزير در هفته گذشته نيز مباحث ريلي قم مطرح و كليات قضيه مصوب شده است و پس از اخذ مجوز از شوراي ترافيك شهر، پروژه منوريل آغاز و تا سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد .

قاري قرآن با بيان اين كه طي قرارداد با شركت واگن ساز تعداد ۱۸ واگن ديگر هم تحويل شهر مي‌شود،‌ افزود: اين پروژه با ۲ واگن در سال اول آغاز به كار خواهد كرد و پس از انجام مطالعات فني لازم به تدريج مابقي واگن‌ها نيز وارد خط مي‌شوند و خط منوريل تكميل خواهند شد.

تگ ها :
آخرین اخبار

بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.