معاون فنی و عمران شهرداری قم گفت: خط اول قطار شهری قم از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران به طول 14.5 کیلومتر در دو فاز در حال احداث است که تا پایان سال 97 فاز اول مترو به مرز بهرهبرداری میرسد که برای این شرایط حداقل باید سه قطار در اختیار داشته باشیم.(تاریخ انتشار 1397/7/4)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به روند تکمیل بخشهای باقیمانده فاز اول خط اول مترو قم، اظهار کرد: خط اول قطار شهری قم از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران به طول 14.5 کیلومتر در دو فاز در حال احداث است که تا پایان سال 97 فاز اول مترو به مرز بهرهبرداری میرسد که برای این شرایط حداقل باید سه قطار در اختیار داشته باشیم.
معاون فنی و عمران شهرداری قم همچنین به خط دوم مترو اشاره کرد و افزود: خط دوم مترو قم از پردیسان تا بازار است که این بخش در دست مطالعه بوده و مصوبات آن اخذشده، اجرای این بخش نیازمند 4 هزار میلیارد تومان هزینه بهروز دارد و هماکنون در حال تأمین منابع فاینانس هستیم.
قاری قرآن به وضعیت درآمد هزینههای شهرداری نسبت به انجام پروژهها اشاره کرد و گفت: شهرداری یک سیستم کاملاً درآمد هزینهای است که خوب و بد بودن آن بستگی به نحوه عملکرد مدیریت در شهر دارد.
وی با بیان اینکه درآمد شهرداریها بر اساس سیاستهایی که گذاشتهشده، به چند محور وابسته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین این محورها ساختوساز در شهرها است؛ یعنی در شهر باید حتماً ساخت و سازی وجود داشته باشد تا بخش عمدهای از درآمد مدیریت شهری تأمین شود یعنی زمانی که شهروندان فعالیتها و انجام پروژههای شهرداری را مشاهده کنند سبب میشود تا شهروندان نیز اقدام به ساختوساز کنند و شهرداری نیز میتواند در قبال این فعالیتها درآمدزا و پاسخگو باشد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.