معاون فنی و عمران شهرداری قم گفت: تامین تجهیزات مترو که شامل بحث برق، سیگنالینگ، تهیه واگنها و... در دستور کار پیمانکار است (تاریخ انتشار 1397/5/13)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه خط اول قطار شهری قم از قلعهکامکار تا مسجد مقدس جمکران به طول 14.5 کیلومتر در دو فاز در حال احداث است، گفت: فاز اول این پروژه حدود 6 کیلومتر را شامل میشود.
معاون فنی و عمران شهرداری قم با تاکید بر اینکه حفاری 12 کیلومتر از مسیر به صورت مکانیزه انجام شده است، خاطرنشان کرد: باقی مسیر به صورت دستی در حال حفاری است.
قاری قرآن با بیان اینکه 6 ایستگاه در فاز اول راهاندازی خواهد شد که به مرور در اختیار شهروندان قرار میگیرد، گفت: دو ایستگاه به صورت کامل و 4 ایستگاه در حد سفتکاری برای عبور قطار در اختیار قرار خواهد گرفت.
وی اذعان کرد: دو مورد از ایستگاهها در مراحل نهایی است و مابقی به صورت زیرسطحی در حال احداث است؛ با توجه به مسائل ترافیکی مجبور هستیم که کار را به صورت زیرسطحی انجام دهیم.
معاون فنی و عمران شهرداری قم تصریح کرد: در بخش تجهیزات نیز که شامل بحث برق، سیگنالینگ، تهیه واگنها و... در دستور کار پیمانکار است و امیدواریم تا پایان سال 97 فاز اول را به مرز راهاندازی برسانیم و در این شرایط باید حداقل سه قطار داشته باشیم.
قاری قرآن اضافه کرد: البته برخی مسائل همچون تغییر نرخ دلار و... ممکن است پروژه را دچار وقفه کند اما پیگیری انجام شده تا بتوانیم طبق هدفگذاری به برنامه دست پیدا کنیم و پس از این بخش نیز تکمیل فاز دوم پروژه را به شرط تامین منابع مالی در دستور کار خواهیم داشت.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.