معاون فنی و عمران شهرداری قم گفت: تامین تجهیزات مترو که شامل بحث برق، سیگنالینگ، تهیه واگنها و... در دستور کار پیمانکار است (تاریخ انتشار 1397/5/13)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه خط اول قطار شهری قم از قلعهکامکار تا مسجد مقدس جمکران به طول 14.5 کیلومتر در دو فاز در حال احداث است، گفت: فاز اول این پروژه حدود 6 کیلومتر را شامل میشود.
معاون فنی و عمران شهرداری قم با تاکید بر اینکه حفاری 12 کیلومتر از مسیر به صورت مکانیزه انجام شده است، خاطرنشان کرد: باقی مسیر به صورت دستی در حال حفاری است.
قاری قرآن با بیان اینکه 6 ایستگاه در فاز اول راهاندازی خواهد شد که به مرور در اختیار شهروندان قرار میگیرد، گفت: دو ایستگاه به صورت کامل و 4 ایستگاه در حد سفتکاری برای عبور قطار در اختیار قرار خواهد گرفت.
وی اذعان کرد: دو مورد از ایستگاهها در مراحل نهایی است و مابقی به صورت زیرسطحی در حال احداث است؛ با توجه به مسائل ترافیکی مجبور هستیم که کار را به صورت زیرسطحی انجام دهیم.
معاون فنی و عمران شهرداری قم تصریح کرد: در بخش تجهیزات نیز که شامل بحث برق، سیگنالینگ، تهیه واگنها و... در دستور کار پیمانکار است و امیدواریم تا پایان سال 97 فاز اول را به مرز راهاندازی برسانیم و در این شرایط باید حداقل سه قطار داشته باشیم.
قاری قرآن اضافه کرد: البته برخی مسائل همچون تغییر نرخ دلار و... ممکن است پروژه را دچار وقفه کند اما پیگیری انجام شده تا بتوانیم طبق هدفگذاری به برنامه دست پیدا کنیم و پس از این بخش نیز تکمیل فاز دوم پروژه را به شرط تامین منابع مالی در دستور کار خواهیم داشت.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.