معاون فنی و عمران شهرداری قم گفت: آغاز عملیات اجرایی خط دوم مترو قم منوط به تامین منابع مالی است.(تاریخ انتشار 1397/5/10)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه برنامه احداث خط دوم مترو قم از پردیسان تا بازار بوده است، اظهار کرد: این بخش در دست مطالعه بود و مصوبات آن اخذ شد و هماکنون در حال تامین منابع فاینانس هستیم.
معاون فنی و عمران شهرداری قم با بیان اینکه هزینههای احداث این پروژه بسیار سنگین است و باید ابتدا منابع مالی تامین شود، تصریح کرد: مصوبات کمیسیون ماده پنج و مصوبات مربوط به اجرای پروژه از نهادهای ملی و استانی گرفته شده و اگر بتوانیم مصوبه شورای اقتصاد را اخذ کنیم میتوانیم از منابع فاینانس استفاده کرده و منابع مالی را تامین کنیم.
قاری قرآن اذعان کرد: البته ما مقدمات این پروژه را در حد اجرای تونل انجام دادیم که شامل اجرای تونل خاص کل مسیر خواهد بود؛ مصوبهای از شورای شهر گرفتیم که قرارگاه خاتم بتواند حفاری این بخش را نیز انجام دهد.
وی تصریح کرد: این کار هنوز آغاز نشده تا اینکه بتوانیم منابع مالی را تامین کنیم که پروژه با قدرت وارد فاز اجرایی شده و وقفهای به دلایل مسائل مالی در آن ایجاد نشود.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.