معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: اجرای خط دوم مترو نیازمند 4 هزار میلیارد تومان هزینه بهروز دارد و به دلیل عدم وجود پشتوانه مالی هنوز در این خط شروع به فعالیت نکردهایم.(تاریخ انتشار 1397/4/23)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به آخرین وضعیت مترو قم، اظهار داشت: خط نخست به طول حدود 14.5 کیلومتر در دو فاز تعریفشده است که اتمام فاز نخست از قلعه کامکار تا میدان مطهری در اولویت افتتاح قرارگرفته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه حفاری بیش از 12 کیلومتر مسیر به اتمام رسیده است، ابراز کرد: اتمام 6 کیلومتر با 6 ایستگاه در فاز نخست در دستور کار قرار داشته که پیمانکار در حال کار است که دو ایستگاه بهصورت 100 درصدی و چهار ایستگاه نیز در مرحله سفتکاری قرار دارد.
قاری قرآن خاطرنشان کرد: با توجه به اتمام تونلینگ، تهیه تجهیزات در دستور کار بوده که امیدواریم بتوانیم در سال 97 خط نخست را در آستانه بهرهبرداری با سه قطار قرار دهیم.
وی با تاکید بر اینکه خط دوم از پردیسان تا بازار و محور ارم در دستور مطالعات و در حال اخذ فاینانس است، گفت: اجرای این بخش نیازمند 4 هزار میلیارد تومان هزینه بهروز دارد و به دلیل عدم وجود پشتوانه مالی هنوز در این خط شروع به فعالیت نکردهایم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.