شهردار قم گفت: منابع مترو باید یا از طریق فاینانس یا از طریق اوراق تأمین شود و راه دیگری در این زمینه وجود ندارد.(تاریخ انتشار 1397/3/1)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سقائیاننژاد در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم ، با اشاره به برنامه شهرداری برای تامین بخشی از تجهیزات قطار شهری قم از محل منابع یوزانس و فاینانس، اظهار کرد: رفتن به سمت اینکه از امکانات چینیها برای تامین تجهیزات مترو استفاده کنیم یکی از اولویتها است و به موازات آن مسیرهای دیگری نیز در حال پیگیری است.
شهردار قم با تاکید بر اینکه اولویت اصلی شهرداری استفاده از ظرفیت بوژن برای تجهیزات مترو است،خاطرنشان کرد: حرکتی که در این تفاهمنامه چین پیگیری میشود برای پشتیبانی است و اگر بحث تامین بوژن تصویب شود این کار را پیگیری نخواهیم کرد.
سقائیاننژاد تصریح کرد: ما که منابع نداریم با این روش در حال پیشبینی منابع هستیم؛ این منابع یا از طریق اوراق است یا فاینانس و این مساله امروز در کلانشهرها باب شده است با اینکه ما با احتیاط در این زمینه حرکت میکنیم.
وی با بیان اینکه کلانشهرهای مختلف در دریافت تسهیلات فاینانس مسابقه گذاشتهاند، تصریح کرد: ما در این زمینه با احتیاط حرکت میکنیم؛ چراکه به فکر بحث بازپرداخت آنها هستیم.
شهردار قم تصریح کرد: 330 میلیارد تومانی که در سال 94 انجام شده در حال پرداخت هستیم و مابقی شهرداریها اقساط خود را پرداخت نکردهاند.
سقائیاننژاد اضافه کرد: این تفاهمنامه راهی است که اجازه ندهیم مسیر برای تامین منابع بسته شود؛ در این تفاهمنامه تمام منابع از محل شهرداری باید تامین شود و دولت در آن دخیل نیست.
وی با تاکید بر اینکه فاینانس تنها برای تجهیزات است، گفت: نه به عنوان نخستین راهحل بلکه به عنوان بخشی از برنامه در حال پیگیری مسیر نورینکو هستیم و بحث ما این است که برای تکمیل مترو در افق 98 از برنامه عقب نمانیم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.