معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: ما از ظرفیت یوزانس میتوانیم برای احداث پروژههای عمرانی نیز استفاده کنیم (تاریخ انتشار 1397/3/1)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم ، با اشاره به لایحه تفاهمنامه فیمابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به منظور خرید تجهیزات و احداث پروژههای عمرانی شهر، اظهار کرد: این لایحه برای خرید سه رام قطار و بخشی از عملیات عمرانی پروژه است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: با این شرکت برای فاینانس خط دوم مترو در حال مذاکره هستیم و یکی از شرکتهای پیشرو چین در زمینه خدمات مترویی است به همین خاطر تلاش کردیم در خط اول نیز بخشی از کار به آنها سپرده شود.
قاری قرآن افزود: در بحث فاینانس و اخذ اعتبارات مالی از شرکتهای مختلف به صورت مذاکرهای اتفاق میافتد؛ چرا که بازپرداخت وام را باید متعهد شوند و انتخاب این شرکت به این خاطر بود که توانایی مالی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه با شرکت روسی هم در این خصوص مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید، تصریح کرد: قرارداد هیچ چیز پنهانی ندارد و مسائل حقوقی آن توسط مجموعه اداره کل حقوقی شهرداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه مشخصات فنی پروژه نیز مطابق اسناد فنی خط اول مترو است، بیان کرد: فاینانس باید حتما از طریق بانک مرکزی اتفاق بیفتد و چرخهای بین بانکی در بین دو کشور است اما در یوزانس بانک مرکزیها حذف شده و بانک عامل پذیرنده اسناد در داخل کشور و کشور طرف قرارداد جزو پروژه قرار میگیرند.
قاری قرآن اذعان کرد: ما از این ظرفیت میتوانیم برای احداث پروژههای عمرانی نیز استفاده کنیم ولی منطقی این است که از این محل تجهیزات ارزی که به صورت ریالی قابل تامین نیست را تامین کنیم.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.