در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر ، اعضای شورا به شهرداری قم مجوز دادند تا تفاهمنامهای با یکی از شرکتهای چینی برای تامین تجهیزات قطار شهری قم منعقد کند.(تاریخ انتشار 1397/3/1)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.
دکترسقائیاننژاد شهردارقم ، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی، محسن رنجبر معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی، سیدمرتضی حسامنژاد معاون مالی و اقتصادی و دیگر معاونین و مدیران شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.
اخذ مجوز تفاهمنامه فی مابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به منظور خرید تجهیزات و احداث پروژههای عمرانی شهر قم نخستین دستور این جلسه بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و به تصویب رسید.
وی در تشریح این لایحه اظهار کرد: این تفاهمنامه در قالب یوزانس و با یک سال تنفس، 20 درصد پیش پرداخت و چهارساله برای خرید سه رام قطار و پیشبرد عملیات عمرانی خط اول مترو قم است.
اخوان با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 50 میلیون یورو است گفت: هزینه کارمزد و مدیریت در مجموع حدود 16 درصد است.
قاری قرآن معاون شهردار قم نیز در این خصوص گفت: با این شرکت برای فاینانس خط دوم مترو در حال مذاکره هستیم و یکی از شرکتهای پیشرو چین در زمینه خدمات مترویی است به همین خاطر تلاش کردیم در خط اول نیز بخشی از کار به آنها سپرده شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم افزود: در بحث فاینانس و گرفتن اعتبارات مالی از شرکتهای مختلف به صورت مذاکرهای اتفاق میافتد چرا که بازپرداخت وام را باید متعهد شوند و انتخاب این شرکت به این خاطر بود که توانایی مالی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه با شرکت روسی هم در این خصوص مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید تصریح کرد: قرارداد هیچ چیز پنهانی ندارد و مسائل حقوقی آن توسط مجموعه اداره کل حقوقی شهرداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.
محسن محرری با بیان اینکه چارهای نداریم تا با تامین سه رام قطار فاز یک خط اول مترو راهاندازی شود اظهار کرد: بازپرداخت این مبلغ تفاهمنامه که بیش از 500 میلیارد تومان خواهد بود ممکن است برای شهر مشکلساز شود.
وی اضافه کرد: در کنار این مساله شهرداری اوراق مشارکت نیز فروخته است و برای بازپرداخت آن نیز باید فکری شود.
امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وضعیت کلانشهرهای کشور در توسعه خطوط قطار شهری تصریح کرد: ما چند سال از کلانشهرهای دیگر در حوزه قطار شهری عقبتر هستیم و ما صرفا فعلا پیگیری نمایندگان را داریم و بعد از اینکه پروژه راهاندازی شود قطعا مطالبه اجتماعی در زمینه توسعه خطوط و تجهیز آنها افزایش خواهد یافت.
آتش زر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بندهای تفاهمنامه شهرداری با شرکت نورینکو چین بیان کرد: اگرچه قرارداد تامین تجهیزات با شهرداری است اما باید با این دیدگاه مسیر را ادامه دهیم که از ظرفیت مجلس و دولت و بزرگان استفاده کرده و آنها بخشی از مبلغ را تامین کنند.
وی با اشاره به وضعیت کلانشهرهای مختلف کشور در روند تامین تجهیزات مترو گفت: شهرهای دیگر نیز به همین شکل عمل کردهاند و ما هم در این زمینه باید از امکانات دولتی استفاده کنیم.
شهردار قم هم با بیان اینکه کلانشهرهای مختلف در دریافت تسهیلات فاینانس مسابقه گذاشتهاند تصریح کرد: ما در این زمینه با احتیاط حرکت میکنیم چراکه به فکر بحث بازپرداخت آنها هستیم.
سقائیاننژاد تصریح کرد: 330 میلیارد تومانی که در سال 94 انجام شده در حال پرداخت هستیم و مابقی شهرداریها اقساط خود را پرداخت نکردهاند.
وی اضافه کرد: این تفاهمنامه راهی است که اجازه ندهیم مسیر برای تامین منابع بسته شود؛ در این تفاهمنامه تمام منابع از محل شهرداری باید تامین شود و دولت در آن دخیل نیست.
رئیس شورای شهر قم با اشاره به جزئیات این لایحه تصریح کرد: در اینکه رقم قرارداد قابل توجه بوده و تصمیم بزرگی باید گرفته شود شکی نداریم اما این کار یکی از سه روش برای تامین واگن در کشور است.
عبدالله جلالی گفت: این روش اولویت اول نیست و راهکار دیگری چون پوژن در حال دنبال شدن است که ممکن است این کار به نتیجه برسد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.