در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر ، اعضای شورا به شهرداری قم مجوز دادند تا تفاهمنامهای با یکی از شرکتهای چینی برای تامین تجهیزات قطار شهری قم منعقد کند.(تاریخ انتشار 1397/3/1)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.
دکترسقائیاننژاد شهردارقم ، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی، محسن رنجبر معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی، سیدمرتضی حسامنژاد معاون مالی و اقتصادی و دیگر معاونین و مدیران شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.
اخذ مجوز تفاهمنامه فی مابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به منظور خرید تجهیزات و احداث پروژههای عمرانی شهر قم نخستین دستور این جلسه بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و به تصویب رسید.
وی در تشریح این لایحه اظهار کرد: این تفاهمنامه در قالب یوزانس و با یک سال تنفس، 20 درصد پیش پرداخت و چهارساله برای خرید سه رام قطار و پیشبرد عملیات عمرانی خط اول مترو قم است.
اخوان با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 50 میلیون یورو است گفت: هزینه کارمزد و مدیریت در مجموع حدود 16 درصد است.
قاری قرآن معاون شهردار قم نیز در این خصوص گفت: با این شرکت برای فاینانس خط دوم مترو در حال مذاکره هستیم و یکی از شرکتهای پیشرو چین در زمینه خدمات مترویی است به همین خاطر تلاش کردیم در خط اول نیز بخشی از کار به آنها سپرده شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم افزود: در بحث فاینانس و گرفتن اعتبارات مالی از شرکتهای مختلف به صورت مذاکرهای اتفاق میافتد چرا که بازپرداخت وام را باید متعهد شوند و انتخاب این شرکت به این خاطر بود که توانایی مالی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه با شرکت روسی هم در این خصوص مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید تصریح کرد: قرارداد هیچ چیز پنهانی ندارد و مسائل حقوقی آن توسط مجموعه اداره کل حقوقی شهرداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.
محسن محرری با بیان اینکه چارهای نداریم تا با تامین سه رام قطار فاز یک خط اول مترو راهاندازی شود اظهار کرد: بازپرداخت این مبلغ تفاهمنامه که بیش از 500 میلیارد تومان خواهد بود ممکن است برای شهر مشکلساز شود.
وی اضافه کرد: در کنار این مساله شهرداری اوراق مشارکت نیز فروخته است و برای بازپرداخت آن نیز باید فکری شود.
امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وضعیت کلانشهرهای کشور در توسعه خطوط قطار شهری تصریح کرد: ما چند سال از کلانشهرهای دیگر در حوزه قطار شهری عقبتر هستیم و ما صرفا فعلا پیگیری نمایندگان را داریم و بعد از اینکه پروژه راهاندازی شود قطعا مطالبه اجتماعی در زمینه توسعه خطوط و تجهیز آنها افزایش خواهد یافت.
آتش زر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بندهای تفاهمنامه شهرداری با شرکت نورینکو چین بیان کرد: اگرچه قرارداد تامین تجهیزات با شهرداری است اما باید با این دیدگاه مسیر را ادامه دهیم که از ظرفیت مجلس و دولت و بزرگان استفاده کرده و آنها بخشی از مبلغ را تامین کنند.
وی با اشاره به وضعیت کلانشهرهای مختلف کشور در روند تامین تجهیزات مترو گفت: شهرهای دیگر نیز به همین شکل عمل کردهاند و ما هم در این زمینه باید از امکانات دولتی استفاده کنیم.
شهردار قم هم با بیان اینکه کلانشهرهای مختلف در دریافت تسهیلات فاینانس مسابقه گذاشتهاند تصریح کرد: ما در این زمینه با احتیاط حرکت میکنیم چراکه به فکر بحث بازپرداخت آنها هستیم.
سقائیاننژاد تصریح کرد: 330 میلیارد تومانی که در سال 94 انجام شده در حال پرداخت هستیم و مابقی شهرداریها اقساط خود را پرداخت نکردهاند.
وی اضافه کرد: این تفاهمنامه راهی است که اجازه ندهیم مسیر برای تامین منابع بسته شود؛ در این تفاهمنامه تمام منابع از محل شهرداری باید تامین شود و دولت در آن دخیل نیست.
رئیس شورای شهر قم با اشاره به جزئیات این لایحه تصریح کرد: در اینکه رقم قرارداد قابل توجه بوده و تصمیم بزرگی باید گرفته شود شکی نداریم اما این کار یکی از سه روش برای تامین واگن در کشور است.
عبدالله جلالی گفت: این روش اولویت اول نیست و راهکار دیگری چون پوژن در حال دنبال شدن است که ممکن است این کار به نتیجه برسد.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.