معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: طبق پیشبینیها اگر در سال ۹۷ فعالیتهای فاز یک مترو به لحاظ ساخت تکمیل شود در افق ۹۸ بهرهبرداری از 6 ایستگاه مترو از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری ممکن میشود.(تاریخ انتشار 1397/2/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به روند ادامه پروژه منوریل قم اظهار داشت: این پروژه مسائل پیچیدهای داشته و نیازمند اصلاحات حقوقی است.
وی افزود: زمان و مبلغ قرارداد پروژه منوریل به اتمام رسیده و تعهدات و تغییرات مختلفی در آن انجام شده است که همه این مسائل ادامه کار را مختل کرده و به همین جهت کار وارد اصلاح قرارداد شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: در یک پروسه هشتماهه با پیمانکار مشاور، صورتجلسهای تشکیل شد که این صورتجلسه نیازمند تأیید سازمانهای بالادستی همچون دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی است که این صورتجلسه مبنای کار برای تکمیل این پروژه است.
قاری قرآن بیان کرد: طبق جلساتی که با دیوان محاسبات در حال انجام است در دو ماه آینده صورتجلسه به پیمانکار ابلاغ میشود تا با حل نواقص موجود، 4/7 کیلومتر منوریل قم به بهرهبرداری برسد.
وی مباحث دیگر منوریل همچون چگونگی مسافرگیری را مربوط به بخش سیاستگذاری آن دانست و عنوان کرد: علاوه بر تمام این فعالیتها بالغ بر 100 تا 150 میلیارد تومان منابع مالی نیاز بوده که با تمام این موارد، تصمیم بر تکمیل این پروژه از فرهنگیان تا ایستگاه شهید مطهری است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: در حال حاضر دو واگن برای منوریل موجود بوده که نیازمند اضافه شدن چهار واگن دیگر و دو رام سه واگنِ است، همچنین پس از اتمام این فعالیتها، تست و آزمایش منوریل قبل از بهرهبرداری در دستور کار قرار میگیرد.
قاری قرآن بابیان وضعیت کنونی مترو قم، ابراز کرد: به جهت تمرکز روی فاز یک خط یک مترو و تمرکز منابع روی این قسمت، شروع عملیات خط دو در حال حاضر انجامنشده و بهمحض تکمیل پروژههای کنونی، پروژه خط دو با منابع مالی مختص خود به انجام میرسد.
وی تأکید کرد: طبق قرارداد شهرداری با شورای فنی، اگر شهرداری تعهدات خود را در فاز یک مترو انجام دهد، فاز بعدی آن نیز ادامه پیدا میکند و تا به امروز حدود 34 درصد از برنامههای پیشبینیشده تکمیلشده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بابیان حساسیتهای موجود درروند تکمیل پروژه مترو، خاطرنشان کرد: طبق پیشبینیها، اگر در سال 97 فعالیتهای فاز یک مترو به لحاظ ساخت تکمیل شود، در افق 98، بهرهبرداری از 6 ایستگاه مترو از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری ممکن میشود.
قاری قرآن بیان کرد: درزمینهٔ خرید واگنهای مترو، مسائلی وجود دارد که خرید کالای ایرانی و یا خارجی ازجمله آنهاست و در صورت محقق شدن تمام پیشبینیها و انجام تمام فعالیتها به نحو احسن، در افق 98 کار فاز یک مترو به اتمام میرسد که ممکن است در ابتدا یا اواسط یا انتهای سال 98 این اتفاق بیفتد.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.