معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: طبق پیشبینیها اگر در سال ۹۷ فعالیتهای فاز یک مترو به لحاظ ساخت تکمیل شود در افق ۹۸ بهرهبرداری از 6 ایستگاه مترو از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری ممکن میشود.(تاریخ انتشار 1397/2/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به روند ادامه پروژه منوریل قم اظهار داشت: این پروژه مسائل پیچیدهای داشته و نیازمند اصلاحات حقوقی است.
وی افزود: زمان و مبلغ قرارداد پروژه منوریل به اتمام رسیده و تعهدات و تغییرات مختلفی در آن انجام شده است که همه این مسائل ادامه کار را مختل کرده و به همین جهت کار وارد اصلاح قرارداد شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: در یک پروسه هشتماهه با پیمانکار مشاور، صورتجلسهای تشکیل شد که این صورتجلسه نیازمند تأیید سازمانهای بالادستی همچون دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی است که این صورتجلسه مبنای کار برای تکمیل این پروژه است.
قاری قرآن بیان کرد: طبق جلساتی که با دیوان محاسبات در حال انجام است در دو ماه آینده صورتجلسه به پیمانکار ابلاغ میشود تا با حل نواقص موجود، 4/7 کیلومتر منوریل قم به بهرهبرداری برسد.
وی مباحث دیگر منوریل همچون چگونگی مسافرگیری را مربوط به بخش سیاستگذاری آن دانست و عنوان کرد: علاوه بر تمام این فعالیتها بالغ بر 100 تا 150 میلیارد تومان منابع مالی نیاز بوده که با تمام این موارد، تصمیم بر تکمیل این پروژه از فرهنگیان تا ایستگاه شهید مطهری است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: در حال حاضر دو واگن برای منوریل موجود بوده که نیازمند اضافه شدن چهار واگن دیگر و دو رام سه واگنِ است، همچنین پس از اتمام این فعالیتها، تست و آزمایش منوریل قبل از بهرهبرداری در دستور کار قرار میگیرد.
قاری قرآن بابیان وضعیت کنونی مترو قم، ابراز کرد: به جهت تمرکز روی فاز یک خط یک مترو و تمرکز منابع روی این قسمت، شروع عملیات خط دو در حال حاضر انجامنشده و بهمحض تکمیل پروژههای کنونی، پروژه خط دو با منابع مالی مختص خود به انجام میرسد.
وی تأکید کرد: طبق قرارداد شهرداری با شورای فنی، اگر شهرداری تعهدات خود را در فاز یک مترو انجام دهد، فاز بعدی آن نیز ادامه پیدا میکند و تا به امروز حدود 34 درصد از برنامههای پیشبینیشده تکمیلشده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بابیان حساسیتهای موجود درروند تکمیل پروژه مترو، خاطرنشان کرد: طبق پیشبینیها، اگر در سال 97 فعالیتهای فاز یک مترو به لحاظ ساخت تکمیل شود، در افق 98، بهرهبرداری از 6 ایستگاه مترو از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری ممکن میشود.
قاری قرآن بیان کرد: درزمینهٔ خرید واگنهای مترو، مسائلی وجود دارد که خرید کالای ایرانی و یا خارجی ازجمله آنهاست و در صورت محقق شدن تمام پیشبینیها و انجام تمام فعالیتها به نحو احسن، در افق 98 کار فاز یک مترو به اتمام میرسد که ممکن است در ابتدا یا اواسط یا انتهای سال 98 این اتفاق بیفتد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.