شهردار قم گفت:فاز اول خط A مترو قم باید تا پایان سال آینده راه اندازی شود در غیر این صورت در شورای فنی کشور دچار مشکل می شویم.(تاریخ انتشار 1396/10/19)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز،دکتر سقائیاننژاد در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به محدودیت منابع مالی دولت برای حمایت از ساخت مترو اظهار کرد: در حال حاضر تنها دو منبع مالی فاینانس و اوراق مشارکت برای قطار شهری تحقق پذیر است.
وی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی تصمیمگیری شده که در سال ۹۷ دولت با اوراق مشارکت در شهرها موافقت نکند، افزود: برای فاینانس هم راه بسیار طولانی در پیش داریم.
شهردار قم افزود: در پایان سال ۹۷ فاز اول قطار شهری باید راهاندازی شود و هیچ شک و شبههای نیست چرا که اگر این اتفاق نیفتد در شورای فنی دچار مشکل میشویم.
وی با اشاره به کاهش بودجه سازمان قطار شهری شهرداری قم در بودجه ۹۷ ابراز کرد: دولت بودجه ۲۶ میلیاردی برای سال آینده قطار شهری قم گذشته و بنابراین قطعاً کسری بودجه داریم.
سقائیاننژاد با بیان اینکه چندان موافق استفاده از اوراق مشارکت نیست افزود: با این حال تا زمانی که فاینانس به نتیجه برسد مجبوریم از اوراق مشارکت استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.