معاون فنی و عمرانی شهرداری قم و سرپرست سازمان قطار شهری از پیگیری شهرداری برای انتشار اوراق مشارکت برای قطار شهری قم خبر داد.(تاریخ انتشار 1396/10/19)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر علیرضا قاری قرآن در بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه دو فوریتی اخذ مجوز انتشار اوراق مشارکت قطار شهری به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال، اظهار کرد: با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد و سال 97 بحث اوراق مشارکت محدود خواهد شد سعی داریم امسال این اوراق مشارکت را برای پیگیری سریعتر پروژه مترو در خط اول منتشر کنیم.
معاون شهردار قم گفت: وزارت کشور برنامه انتشار 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دارد که در این راستا شهرهای دیگر اقدام کردهاند و ما نیز قبل از اینکه سهمیهها تکمیل شود باید اقدامات را انجام دهیم.
قاری قرآن با اشاره به لایحه ترک تشریفات اجرای تونل خط دوم مترو، گفت: ما در مبنای برگزاری مناقصه حتما قیمت عادله داریم یعنی برآورد قیمت روز داریم و بر این مبنا انجام میدهیم.
وی گفت: اینکه بگوییم ما هیچ چیزی نمیدانیم نادرست است؛ ترک تشریفات مجوز قانونی است و قاعدتا الزامات آن رعایت میشود؛ مبنای قیمت امروز براساس پروژههای مشابه موجود است و شورای برنامهریزی کشور نیز براساس فهرست رقمها را مشخص کرده است و زمانی که مذاکره میکنیم مصالح شهرداری رعایت میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه اجرای خط دوم پروژه مترو لاجرم منوط به فاینانس است، افزود: برای آن پروسه پیچیده اداری وجود دارد که منجر به این خواهد شد که ما پس از تایید قرارداد تجاری بین مجموعه کارفرمایی و پیمانکار داشته باشیم که شامل ترک تشریفات و یا مناقصه است.
قاری قرآن اضافه کرد: اگر ما بخواهیم اسناد مناقصهای تهیه کنیم دو سال زمان خواهد برد و ما مجبوریم که ترک تشریفات کنیم که اگر طرف در این زمینه قرارگاه باشد فاینانس شدنی خواهد بود اما در غیر اینصورت برای بهرهمندی فاینانس به مشکل خواهیم خورد.
وی با تاکید بر اینکه ما طرف خارجی را با قرارگاه متصل کردیم، بیان کرد: اگر در آینده تونل را به شرکت دیگری دهیم با مشکل مواجه خواهیم بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اضافه کرد: ما یک راه داریم که خط دو را فعلا اجرایی نکنیم تا فاینانس به نتیجه برسد و سپس طرف را مشخص کنیم در غیر اینصورت باید قرارگاه طرف ما باشد.
قاری قرآن با اشاره به شرایط اجرای پروژه مترو در خط اول، بیان کرد: در حفاری خط اول رکورد زدیم و قیمتها نشان داده که پایینتر از نرمی هست که در کشور در حال کار است.
وی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء و موسسه حرا بهترین موسسهای است که در کشور در حوزه تونل فعالیت میکند، افزود: از نظر نرخ ما شرایط را در نظر خواهیم داشت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به جانمایی ایستگاههای مترو در خط دوم، گفت: قانونا لازم است که کریدور خط دوم را دقیقسازی کرده و سپس در کمیسیون ماده پنج وشورای ترافیک محل ایستگاه و کریدور را نهایی کنیم.
قاری قرآن گفت: قبل از اینکه وارد فضای استان شویم و اجرای پروژه آغاز شود سعی داریم کلیات را تصویب کنیم تا سپس بعد از کار کارشناسی به طور دقیق در جلسات کمیسیونهای کارشناسی استان تایید انجام شود.
وی اذعان کرد: خط دوم مترو از پردیسان تا سه راه بازار به طول حدود 15.2 کیلومتر است که در حدود 14 ایستگاه خواهد داشت و مکان ایستگاهها به صورت کلی و جامع بسته شده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.