معاون فنی و عمرانی شهرداری قم و سرپرست سازمان قطار شهری از پیگیری شهرداری برای انتشار اوراق مشارکت برای قطار شهری قم خبر داد.(تاریخ انتشار 1396/10/19)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر علیرضا قاری قرآن در بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه دو فوریتی اخذ مجوز انتشار اوراق مشارکت قطار شهری به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال، اظهار کرد: با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد و سال 97 بحث اوراق مشارکت محدود خواهد شد سعی داریم امسال این اوراق مشارکت را برای پیگیری سریعتر پروژه مترو در خط اول منتشر کنیم.
معاون شهردار قم گفت: وزارت کشور برنامه انتشار 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دارد که در این راستا شهرهای دیگر اقدام کردهاند و ما نیز قبل از اینکه سهمیهها تکمیل شود باید اقدامات را انجام دهیم.
قاری قرآن با اشاره به لایحه ترک تشریفات اجرای تونل خط دوم مترو، گفت: ما در مبنای برگزاری مناقصه حتما قیمت عادله داریم یعنی برآورد قیمت روز داریم و بر این مبنا انجام میدهیم.
وی گفت: اینکه بگوییم ما هیچ چیزی نمیدانیم نادرست است؛ ترک تشریفات مجوز قانونی است و قاعدتا الزامات آن رعایت میشود؛ مبنای قیمت امروز براساس پروژههای مشابه موجود است و شورای برنامهریزی کشور نیز براساس فهرست رقمها را مشخص کرده است و زمانی که مذاکره میکنیم مصالح شهرداری رعایت میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه اجرای خط دوم پروژه مترو لاجرم منوط به فاینانس است، افزود: برای آن پروسه پیچیده اداری وجود دارد که منجر به این خواهد شد که ما پس از تایید قرارداد تجاری بین مجموعه کارفرمایی و پیمانکار داشته باشیم که شامل ترک تشریفات و یا مناقصه است.
قاری قرآن اضافه کرد: اگر ما بخواهیم اسناد مناقصهای تهیه کنیم دو سال زمان خواهد برد و ما مجبوریم که ترک تشریفات کنیم که اگر طرف در این زمینه قرارگاه باشد فاینانس شدنی خواهد بود اما در غیر اینصورت برای بهرهمندی فاینانس به مشکل خواهیم خورد.
وی با تاکید بر اینکه ما طرف خارجی را با قرارگاه متصل کردیم، بیان کرد: اگر در آینده تونل را به شرکت دیگری دهیم با مشکل مواجه خواهیم بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اضافه کرد: ما یک راه داریم که خط دو را فعلا اجرایی نکنیم تا فاینانس به نتیجه برسد و سپس طرف را مشخص کنیم در غیر اینصورت باید قرارگاه طرف ما باشد.
قاری قرآن با اشاره به شرایط اجرای پروژه مترو در خط اول، بیان کرد: در حفاری خط اول رکورد زدیم و قیمتها نشان داده که پایینتر از نرمی هست که در کشور در حال کار است.
وی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء و موسسه حرا بهترین موسسهای است که در کشور در حوزه تونل فعالیت میکند، افزود: از نظر نرخ ما شرایط را در نظر خواهیم داشت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به جانمایی ایستگاههای مترو در خط دوم، گفت: قانونا لازم است که کریدور خط دوم را دقیقسازی کرده و سپس در کمیسیون ماده پنج وشورای ترافیک محل ایستگاه و کریدور را نهایی کنیم.
قاری قرآن گفت: قبل از اینکه وارد فضای استان شویم و اجرای پروژه آغاز شود سعی داریم کلیات را تصویب کنیم تا سپس بعد از کار کارشناسی به طور دقیق در جلسات کمیسیونهای کارشناسی استان تایید انجام شود.
وی اذعان کرد: خط دوم مترو از پردیسان تا سه راه بازار به طول حدود 15.2 کیلومتر است که در حدود 14 ایستگاه خواهد داشت و مکان ایستگاهها به صورت کلی و جامع بسته شده است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.