سرپرست سازمان قطار شهری قم از آغاز عملیات اجرایی خط ۲ متروی قم تا پایان سال جاری خبر داد.(تاریخ انتشار 1396/10/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به روند ساخت ایستگاههای مترو قم، اظهار داشت: در فاز نخست مترو قم، ایستگاههای قلعه کامکار تا میدان مطهری با توجه به اتمام حفاری تونل در حال ساخت و به بهرهبرداری میرسد.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه طبق برنامهریزیهای انجامشده کل خط یک مترو تا میدان ولیعصر(عج) تا پایان سال 98 آماده بهرهبرداری است، افزود: خط دو نیز در مرحله مطالعات و انعقاد قرارداد با طرف چینی برای تأمین اعتبارات است و امیدواریم تا انتهای سال جاری عملیات اجرایی این خط نیز آغاز میشود.
قاری قرآن ادامه داد: در حال حاضر دستگاه حفاری تونل در مرحله آمادهسازی برای شروع حفاری از پردیسان بوده و برای شروع پروژه اداره کل منابع طبیعی استان، زمینی به مساحت 67 هکتار برای دپوی مترو در پردیسان در اختیار شهرداری قرار داده است.
وی با تأکید بر اینکه راهاندازی خط دو اولویت بیشتری از خط یک مترو قم دارد، خاطرنشان کرد: حجم مسافر در این خط نسبت به خط یک بیشتر است و با توجه به پیوند با مرکزیت شهر تمام مناطق پردیسان، شهرک قدس، میدان مفید، دانشگاه قم، بلوار امین، خیابان آیتالله صدوقی را تحت پوشش قرار میدهد.
سرپرست سازمان قطار شهری قم مهمترین مشکل مترو قم را کمبود اعتبارات و مسائل مالی برشمرد و گفت: معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامهوبودجه در سفر به قم با توجه به قطب گردشگری بودن قم وعده افزایش بودجه قطار شهری قم در بودجه 97 را دادهاند.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.