سرپرست سازمان قطار شهری قم از گنجاندن ردیف اعتباری خط 2 مترو قم در لایحه بودجه سال 97 کشور خبر داد. (تاریخ انتشار 1396/9/29)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، علیرضا قاری قرآن با اشاره به جزئیات خط 2 متروی قم، گفت: با مصوب شدن خط 2 مترو قم در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به طول 15.2 کیلومتر و با 12 ایستگاه، اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوز ماده 23 قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت با جدیت پیگیری شد که نهایتاً خط 2 مترو قم در قانون بودجه سال 97 دولت گنجانده شد.
وی افزود: با مصوبه شورای عالی ترافیک، خط 2 مترو قم حدفاصل پردیسان تا سه راه بازار قطعی شد که طبق برآورد زمانی عملیات احداث این خط در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
قاری قرآن ادامه داد: با قطعی شدن این مصوبه ،مراحل اخذ مجوزات لازم برای تعیین پیمانکار در حال پیگیری است که همزمان پیمانکار خط A در حال دمونتاژ و اورهال دستگاه حفاری و آماده سازی انتقال آن به پردیسان می باشد.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به برآورد حدود 30000 میلیارد ریالی ساخت خط 2 مترو و اهمیت اخذ این مجوز، افزود: برای تأمین منابع مالی این خط در نظر داریم از فاینانس استفاده نموده که با ورود خط 2 مترو به لایحه بودجه کشور، دولت50 درصد از هزینه ساخت این پروژه را متقبل خواهد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به سیاست انقباضی بودجه 97 دولت و همزمان کاهش چشمگیر اعتبارات عمرانی، قبول طرح جدید از سوی دولت به دشواری و با پیگیری همه جانبه مسئولین شهری و استانی توسط سازمان قطار شهری قم میسر گردید.
قاری قرآن با اشاره به هزینه های بسیار سنگین احداث پروژه های ریلی شهری، گفت: برای خطوط قطار شهری قم در بودجه سال آینده تنها مبلغ 260 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته این اعتبار 50 درصد کاهش داشته و این در حالی است که برای احداث و راه اندازی فاز اول خط A، حداقل مبلغ 6000 میلیارد ریال نیاز است که سهم 50 درصدی دولت معادل 3000 میلیارد ریال می باشد که بایست در بودجه سال 97 کل کشور دیده شود.
قاری قرآن با تصریح اهمیت نقش خط 2 مترو در کاهش بار ترافیکی شهر قم، ادامه داد: این خط از پردیسان آغاز و با عبور از شهرک مهدیه، شهرک قدس، بلوار شهید صدوقی و خیابان صفائیه و ارم و در نهایت به چهارراه بازار ختم می شود و مراکز مسکونی و تجاری و اداری مهم شهری را در بر می گیرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.