سرپرست سازمان قطار شهری قم از گنجاندن ردیف اعتباری خط 2 مترو قم در لایحه بودجه سال 97 کشور خبر داد. (تاریخ انتشار 1396/9/29)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، علیرضا قاری قرآن با اشاره به جزئیات خط 2 متروی قم، گفت: با مصوب شدن خط 2 مترو قم در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به طول 15.2 کیلومتر و با 12 ایستگاه، اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوز ماده 23 قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت با جدیت پیگیری شد که نهایتاً خط 2 مترو قم در قانون بودجه سال 97 دولت گنجانده شد.
وی افزود: با مصوبه شورای عالی ترافیک، خط 2 مترو قم حدفاصل پردیسان تا سه راه بازار قطعی شد که طبق برآورد زمانی عملیات احداث این خط در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
قاری قرآن ادامه داد: با قطعی شدن این مصوبه ،مراحل اخذ مجوزات لازم برای تعیین پیمانکار در حال پیگیری است که همزمان پیمانکار خط A در حال دمونتاژ و اورهال دستگاه حفاری و آماده سازی انتقال آن به پردیسان می باشد.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به برآورد حدود 30000 میلیارد ریالی ساخت خط 2 مترو و اهمیت اخذ این مجوز، افزود: برای تأمین منابع مالی این خط در نظر داریم از فاینانس استفاده نموده که با ورود خط 2 مترو به لایحه بودجه کشور، دولت50 درصد از هزینه ساخت این پروژه را متقبل خواهد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به سیاست انقباضی بودجه 97 دولت و همزمان کاهش چشمگیر اعتبارات عمرانی، قبول طرح جدید از سوی دولت به دشواری و با پیگیری همه جانبه مسئولین شهری و استانی توسط سازمان قطار شهری قم میسر گردید.
قاری قرآن با اشاره به هزینه های بسیار سنگین احداث پروژه های ریلی شهری، گفت: برای خطوط قطار شهری قم در بودجه سال آینده تنها مبلغ 260 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته این اعتبار 50 درصد کاهش داشته و این در حالی است که برای احداث و راه اندازی فاز اول خط A، حداقل مبلغ 6000 میلیارد ریال نیاز است که سهم 50 درصدی دولت معادل 3000 میلیارد ریال می باشد که بایست در بودجه سال 97 کل کشور دیده شود.
قاری قرآن با تصریح اهمیت نقش خط 2 مترو در کاهش بار ترافیکی شهر قم، ادامه داد: این خط از پردیسان آغاز و با عبور از شهرک مهدیه، شهرک قدس، بلوار شهید صدوقی و خیابان صفائیه و ارم و در نهایت به چهارراه بازار ختم می شود و مراکز مسکونی و تجاری و اداری مهم شهری را در بر می گیرد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.