سرپرست سازمان قطار شهری قم از گنجاندن ردیف اعتباری خط 2 مترو قم در لایحه بودجه سال 97 کشور خبر داد. (تاریخ انتشار 1396/9/29)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، علیرضا قاری قرآن با اشاره به جزئیات خط 2 متروی قم، گفت: با مصوب شدن خط 2 مترو قم در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به طول 15.2 کیلومتر و با 12 ایستگاه، اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوز ماده 23 قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت با جدیت پیگیری شد که نهایتاً خط 2 مترو قم در قانون بودجه سال 97 دولت گنجانده شد.
وی افزود: با مصوبه شورای عالی ترافیک، خط 2 مترو قم حدفاصل پردیسان تا سه راه بازار قطعی شد که طبق برآورد زمانی عملیات احداث این خط در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
قاری قرآن ادامه داد: با قطعی شدن این مصوبه ،مراحل اخذ مجوزات لازم برای تعیین پیمانکار در حال پیگیری است که همزمان پیمانکار خط A در حال دمونتاژ و اورهال دستگاه حفاری و آماده سازی انتقال آن به پردیسان می باشد.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به برآورد حدود 30000 میلیارد ریالی ساخت خط 2 مترو و اهمیت اخذ این مجوز، افزود: برای تأمین منابع مالی این خط در نظر داریم از فاینانس استفاده نموده که با ورود خط 2 مترو به لایحه بودجه کشور، دولت50 درصد از هزینه ساخت این پروژه را متقبل خواهد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به سیاست انقباضی بودجه 97 دولت و همزمان کاهش چشمگیر اعتبارات عمرانی، قبول طرح جدید از سوی دولت به دشواری و با پیگیری همه جانبه مسئولین شهری و استانی توسط سازمان قطار شهری قم میسر گردید.
قاری قرآن با اشاره به هزینه های بسیار سنگین احداث پروژه های ریلی شهری، گفت: برای خطوط قطار شهری قم در بودجه سال آینده تنها مبلغ 260 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته این اعتبار 50 درصد کاهش داشته و این در حالی است که برای احداث و راه اندازی فاز اول خط A، حداقل مبلغ 6000 میلیارد ریال نیاز است که سهم 50 درصدی دولت معادل 3000 میلیارد ریال می باشد که بایست در بودجه سال 97 کل کشور دیده شود.
قاری قرآن با تصریح اهمیت نقش خط 2 مترو در کاهش بار ترافیکی شهر قم، ادامه داد: این خط از پردیسان آغاز و با عبور از شهرک مهدیه، شهرک قدس، بلوار شهید صدوقی و خیابان صفائیه و ارم و در نهایت به چهارراه بازار ختم می شود و مراکز مسکونی و تجاری و اداری مهم شهری را در بر می گیرد.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.