رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با تلاش شهرداری بخشی از خط A متروی این شهر از منطقه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری تا دو سال آینده به بهره برداری میرسد.(تاریخ انتشار 96/9/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از قم نیوز روح الله امرالهی با اشاره به اقدامات شهرداری قم در بخش حمل و نقل، اظهار کرد: شهرداری قم اقدامات خوبی را در زمینه ایجاد سامانههای حمل و نقل زیرسطحی انجام داده است، تزریق مالی خوب و مناسبی را به پروژه مترو داشته و این پروژه با سرعت خوبی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: با تلاش شهرداری قم بخشی از خط A مترو از منطقه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری تا دو سال آینده به بهره برداری میرسد، بقیه این خط نیز تا پایان فعالیت شورای پنجم تکمیل خواهد شد.
امرالهی افزود: مصوبه مربوط به ایجاد خط B متروی شهر از پردیسان به هسته مرکزی شهر قم گرفته شده است و سال آینده عملیات حفر تونل این خط توسط دستگاه تی بی ام شروع میشود.
وی با اشاره به طرح توسعه مترو شهر قم، اظهار کرد: احداث خط C متروی نیز در حال مطالعه است تا احداث آن پس از پایان مطالعات در سالهای آینده شروع شود، احداث مترو در شهر قم پس از دیگر کلانشهرهای کشور آغاز شد، اما احداث این پروژه در قم سرعت خوبی داشت.
وی ادامه داد: شهرداری قم اقدامات خوبی را در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته است و طبق برنامه هر سال حدود 50 اتوبوس جدید در این شهر جایگزین اتوبوسهای قدیمی در قم میشود، همچنین شهرداری قم به صورت مستمری کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی را انجام میدهد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.