رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با تلاش شهرداری بخشی از خط A متروی این شهر از منطقه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری تا دو سال آینده به بهره برداری میرسد.(تاریخ انتشار 96/9/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از قم نیوز روح الله امرالهی با اشاره به اقدامات شهرداری قم در بخش حمل و نقل، اظهار کرد: شهرداری قم اقدامات خوبی را در زمینه ایجاد سامانههای حمل و نقل زیرسطحی انجام داده است، تزریق مالی خوب و مناسبی را به پروژه مترو داشته و این پروژه با سرعت خوبی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: با تلاش شهرداری قم بخشی از خط A مترو از منطقه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری تا دو سال آینده به بهره برداری میرسد، بقیه این خط نیز تا پایان فعالیت شورای پنجم تکمیل خواهد شد.
امرالهی افزود: مصوبه مربوط به ایجاد خط B متروی شهر از پردیسان به هسته مرکزی شهر قم گرفته شده است و سال آینده عملیات حفر تونل این خط توسط دستگاه تی بی ام شروع میشود.
وی با اشاره به طرح توسعه مترو شهر قم، اظهار کرد: احداث خط C متروی نیز در حال مطالعه است تا احداث آن پس از پایان مطالعات در سالهای آینده شروع شود، احداث مترو در شهر قم پس از دیگر کلانشهرهای کشور آغاز شد، اما احداث این پروژه در قم سرعت خوبی داشت.
وی ادامه داد: شهرداری قم اقدامات خوبی را در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته است و طبق برنامه هر سال حدود 50 اتوبوس جدید در این شهر جایگزین اتوبوسهای قدیمی در قم میشود، همچنین شهرداری قم به صورت مستمری کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی را انجام میدهد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.