معاون شهردار قم علت نشست زمین در محدوده یکی از ایستگاه های مترو قم را شکستگی لوله آب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در این مسئله تلفات جانی نداشتیم. (تاریخ انتشار 1396/8/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز ، علیرضا قاری قرآن با اشاره به نشست زمین در نزدیکی یکی از ایستگاه های مترو در خیابان شاه ابراهیم قم، اظهار داشت: در حال حاضر برای خطA مترو قم 6 ایستگاه پیش بینی شده که ما در حال ساخت یکی از این ایستگاه ها به نام ایستگاه A12 دچار مشکلی شدیم که با تلاش مستمر کارشناسان مترو این مشکل مرتفع شده است.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با بیان اینکه ایستگاه A12 مترو قم در تقاطع خیابان سوم خرداد و شاه ابراهیم و حد فاصل ایستگاه میدان کشاورز و ایستگاه میدان معصومیه قرار دارد، گفت: در جریان عملیات ساخت و ساز ایستگاه مترو در این نقطه، نشتی آب به صورت زیرسطحی باعث می شود که محدوده ایستگاه مترو نشست کند و همین نشست اندک باعث می شود تا فشاری به لوله اصلی آب وارد شده و شکسته شود و در نتیجه آب به داخل تونل مترو و ایستگاه مذکور وارد شود.
وی با بیان این که این اتفاق در ساعت 18 روز گذشته رخ داد، اضافه کرد: به علت مشکل ایجاد شده، کار ساخت ایستگاه متوقف شد و خوشبختانه همه مجموعه ها فعال شدند تا کار تخلیه آب از داخل تونل و مجموعه ایستگاه به خوبی و با سرعت بیشتری انجام شود.
قاری قرآن با بیان این که در پی این اتفاق، بخشی از تونل مترو درگیر مشکل شده است، گفت: بلافاصله بعد از اتفاق رخ داده، جریان آب و گاز قطع شد که خوشبختانه هیچ تلفات انسانی در این حادثه نداشتیم.
قاری قرآن در پایان با بیان اینکه اوضاع از همان دقایق اولیه تحت کنترل بود و مشکلی وجود ندارد، گفت: احتمالا تا 2 یا 3روز آینده مشکل به صورت کامل برطرف می شود و البته ما برای خارج کردن آب، نیاز به یک حفاری از سطح رو خیابان داریم تا آب را به صورت کامل از محدوده ایستگاه و تونل خارج کنیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.