نشست مشترک سرمایهگذاران شرکت نورینکو چین با مدیران شهری قم برگزار شد (تاریخ انتشار 1396/6/16).
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، نشست مشترک سرمایهگذاران شرکت نورینکو چین با مدیران شهری قم امروز با حضور علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم در محل سالن جلسات دفتر شهردار برگزار شد.
شرکت نورینکو چین در صدد است تا با برقراری خط اعتباری فاینانس ایران و چین اجرای پروژه خط دوم مترو شهر قم را در دست گیرد.
این شرکت یکی از قدیمیترین شرکتهای چینی فعال در کشور است که تجربه بیش از 20 ساله در اجرای پروژههای حمل و نقل ریلی درون شهری در کشور دارد.
خط دوم مترو قم حدفاصل پردیسان تا شهرک فرهنگیان به عنوان یکی از پرترددترین محورهای شهر مطرح بوده که طبق برنامه قرار است که در نیمه دوم امسال اجرایی شود.
مشاور شهردار قم در امور سرمایهگذاری در این نشست با بیان اینکه با توجه به رفع تحریمها کشورهای زیادی برای همکاری و سرمایهگذاری وارد ایران شدهاند گفت: با توجه به سابقه دیرینه فعالیت چینیها در ایران ما تصمیم داریم که با همین شرکتها وارد مذاکره برای فعالیت سرمایهگذاری شویم.
محسن نصیری گفت: با توجه به ویژگیهایی که شهر قم دارد در زمینه نرخ فاینانس و بازپرداخت انتظار همکاری ویژه و همراهی بیشتر نسبت به دیگر قراردادها هستیم.
وی گفت: با توجه به برنامههای کوتاه و بلندمدتی که برای آینده شهر قم پیشبینی شده حجم زیادی از پروژههای عمرانی را در دست اجرا خواهیم داشت.
مدیرعامل گروه نورینکو چین نیز با تاکید بر اینکه شرکت نورینکو از سال 1979 وارد ایران شده است گفت: در واقع 38 سال است که این شرکت وارد ایران شده و در این کشور فعالیت میکند.
لو کیامی اذعان کرد: در حال حاضر شرکتهای چینی زیادی در ایران کار میکنند اما در طول این 38 سال نورینکو همواره در این کشور فعالیت داشته است.
کیامی گفت: ما فکر میکنیم بازار ایران بسیار مهم است و طی این سالها توانستیم باب دوستی را باب مردم و دولت ایران برقرار کنیم و هر مشکلی که طی این سالها ایجاد شده برطرف کرده و توانستیم در این کشور باقی بمانیم.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه انتظار داریم شرایط هزینهای بهتری از سوی شرکت نورینکو نسبت به دیگر شرکتها در اختیار قرار گیرد گفت: امروز پیشنهادات متعددی روی اجرای خطوط مترو وجود دارد و کشورهای اروپایی و آسیایی آماده سرمایهگذاری هستند اما ما بیشتر مشتاقیم با شرکتهایی چون نورینکو که سابقه فعالیت در کشور دارند وارد مذاکره و همکاری شویم.
علیرضا قاری قرآن با اشاره به توافق شرکت نورینکو با قرارگاه خاتم الانبیا برای مشارکت اذعان کرد: ما به دنبال این هستیم که در نیمه دوم امسال عملیات اجرایی پروژه خط دوم مترو آغاز شود.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.