معاون شهردار قم گفت: در صورتی که با شرایط اجرای خط A مترو، حفاری تونل خط B مترو انجام شود پیشبینی می گردد با توجه به اینکه این خط حدود 15 کیلومتر تا چهار راه بازار قم می باشد در مدت دو سال عملیات حفاری زمان ببرد(تاریخ انتشار 1396/5/5)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به وضعیت اجرایی شدن خط B مترو قم گفت: خط B مترو از پردیسان شروع شده و تا چهار راه بازار قم ادامه داشته و سپس به سمت شهرک فرهنگیان ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه شرایط انتقال دستگاه حفار به محل دپوی خط Bدر حال انجام است افزود: پیشبینی میشود عملیات دمونتاژ تا پایان تابستان تکمیل شده و پس از این زمان عملیات حفاری خط B آغاز شود.
وی با بیان اینکه استاندارد مشخصی برای پیشبرد حفاری تونل مترو وجود دارد گفت: در خط A بالاترین رکورد را در حفاری داشتیم و مشخصات زمین در خط B نیز به گونهای است که میتوانیم امید داشته باشیم با همین سرعت در خط دوم نیز فعالیت حفاری صورت گیرد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم تصریح کرد: در صورتی که با همین شرایط اجرای خط B را داشته باشیم پیشبینی میشود با توجه به اینکه این خط قریب به 15 کیلومتر تا بازار است قریب به دو سال عملیات حفاری زمان ببرد.
وی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه حدفاصل بازار تا فرهنگیان به جای اجرای مترو ،منوریل پاسخگوی نیاز حمل و نقل مسافر خواهد بود افزود: استدلال شورای ترافیک کشور این بود که یک زمانی منوریل جایگزین خط دوم مترو شده و ما با پیگیریهایی که انجام دادیم بالاخره این مساله را تاکید کردیم که مترو بر منوریل اولویت دارد پس منوریل ادامه پیدا نکرده و مترو جایگزین آن خواهد بود.
قاری قرآن با بیان اینکه براساس مصوبه شورای ترافیک کشور خط B مترو از پردیسان تا چهارراه بازار اجرایی خواهد شد افزود: از چهارراه بازار تا فرهنگیان نیز به موازات منوریل باید مطالعات جامع شهر انجام شده تا بتوانیم بررسی دقیقتری در خصوص نیازسنجیها داشته باشیم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.