معاون شهردار قم گفت: در صورتی که با شرایط اجرای خط A مترو، حفاری تونل خط B مترو انجام شود پیشبینی می گردد با توجه به اینکه این خط حدود 15 کیلومتر تا چهار راه بازار قم می باشد در مدت دو سال عملیات حفاری زمان ببرد(تاریخ انتشار 1396/5/5)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به وضعیت اجرایی شدن خط B مترو قم گفت: خط B مترو از پردیسان شروع شده و تا چهار راه بازار قم ادامه داشته و سپس به سمت شهرک فرهنگیان ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه شرایط انتقال دستگاه حفار به محل دپوی خط Bدر حال انجام است افزود: پیشبینی میشود عملیات دمونتاژ تا پایان تابستان تکمیل شده و پس از این زمان عملیات حفاری خط B آغاز شود.
وی با بیان اینکه استاندارد مشخصی برای پیشبرد حفاری تونل مترو وجود دارد گفت: در خط A بالاترین رکورد را در حفاری داشتیم و مشخصات زمین در خط B نیز به گونهای است که میتوانیم امید داشته باشیم با همین سرعت در خط دوم نیز فعالیت حفاری صورت گیرد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم تصریح کرد: در صورتی که با همین شرایط اجرای خط B را داشته باشیم پیشبینی میشود با توجه به اینکه این خط قریب به 15 کیلومتر تا بازار است قریب به دو سال عملیات حفاری زمان ببرد.
وی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه حدفاصل بازار تا فرهنگیان به جای اجرای مترو ،منوریل پاسخگوی نیاز حمل و نقل مسافر خواهد بود افزود: استدلال شورای ترافیک کشور این بود که یک زمانی منوریل جایگزین خط دوم مترو شده و ما با پیگیریهایی که انجام دادیم بالاخره این مساله را تاکید کردیم که مترو بر منوریل اولویت دارد پس منوریل ادامه پیدا نکرده و مترو جایگزین آن خواهد بود.
قاری قرآن با بیان اینکه براساس مصوبه شورای ترافیک کشور خط B مترو از پردیسان تا چهارراه بازار اجرایی خواهد شد افزود: از چهارراه بازار تا فرهنگیان نیز به موازات منوریل باید مطالعات جامع شهر انجام شده تا بتوانیم بررسی دقیقتری در خصوص نیازسنجیها داشته باشیم.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.