معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: عملیات اجرایی ایستگاههای فاز نخست مترو تا سال 97 تکمیل میشود (تاریخ انتشار 96/5/4)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، دکتر علیرضا قاری قرآن با اشاره به وضعیت خط اول مترو شهر قم اظهار کرد: این خط مترو به طول 14.5 کیلومتر از قلعه کامکار شامل 14 ایستگاه است.
وی با بیان اینکه این پروژه در دو فاز برنامهریزی شده است خاطرنشان کرد: فاز اول شامل ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری به طول تقریبی 5 کیلومتر است که 6 ایستگاه دارد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی 6 ایستگاه فاز یک به طور کامل در حال انجام است گفت: باقی ایستگاهها در فاز دو اجرایی خواهد شد و بخش حفاری دستی باقیمانده است.
وی با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی ایستگاههای فاز نخست مترو تا سال 97 تکمیل میشود گفت: به مرور باقی فضاهای مرتبط با فاز دو نیز اجرایی و تکمیل و در اختیار مردم قرار داده میشود.
قاری قرآن با اشاره به اتمام حفاری مکانیزه فاز نخست مترو بیان کرد: پیمانکار در حال حاضر در حال مونتاژ دستگاه حفار برای انتقال آن به محل اجرای عملیات خط دوم مترو است.
وی با تاکید بر اینکه در فاز یک خط اول در افق 97 مترو تکمیل خواهد شد گفت: تنها مساله مترو بحث تامین واگنها است که باید از خارج از کشور خریداری شده و اگر طبق برنامه پیش برویم تا اواخر 97 شاهد بهرهبرداری فاز یک مترو خواهیم بود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.