معاون شهردار قم گفت: پيمانكار و مشاور پيمانكار پروژه مترو مسئول مستقيم تأمين ايمني و حفاظت كارگاه بودهاند و به دنبال بررسي و تشخيص علل حادثه هستيم(تاریخ انتشار 95/11/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن در دويست و نوزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم، ضمن تشريح حادثه ريزش ديواره كارگاه مترو در ميدان وليعصر(عج) و ارائه توضيحاتي در خصوص جزئيات آن، اظهار كرد: تعداد افرادي كه در اين مجموعه براي خارج كردن تي بي ام كار ميكردند بالغ بر ۱۷ نفر بود.
وي با اشاره به ريزش حجم بالايي از خاك و بتن در اين حادثه، گفت: در مجموع اتفاقي كه افتاده در محدوده بين دو شمع ايستگاه ميدان وليعصر(عج) بوده كه براي خروج تي بي ام ايجاد شد.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: مته دستگاه هم يك روز قبل از حادثه خارج شده بود و نيروهاي پيمانكار در حال دمونتاژ باقي دستگاه بودند و روز دوم اين كار، ريزش صورت ميگيرد.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه اتفاقي كه در كارگاه مترو افتاده تنها رانش خاك بوده است، تصريح كرد: پيمانكار بايد از قبل در اين مورد تدبير ميكرده است و در اين پروژه قرارگاه خاتم پيمانكار است و پيمانكار و مشاور آن مسئول تأمين ايمني و حفاظت بودهاند.
وي با بيان اينكه دو نفر افرادي كه فوت شدند از نيروهاي پيمانكار هستند، خاطرنشان كرد: نگراني اول كار وجود داشت اين بود كه تونل ريزش كرده و احتمال حادثه براي همشهريان است و اين نبود و حصار داخلي كارگاه درگير شده بود و مشاور كارفرما بلافاصله ابلاغ كرد و نامهاي را به قرارگاه ارسال تا علت بررسي شود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم بيان كرد: پس از اين بحث بررسيهاي بيشتر شده و آنچه مهم است به دليل اينكه در شهر در مكانهاي ايستگاه، حفاري زيرزميني داريم مسائل متنوعي وجود دارد و بايد در مباحث ايمني دقت بيشتري كنيم.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه كارفرما در زمينه مسائل ايمني تذكرات لازم را به پيمانكار خواهد داد، گفت: مجموعه ايمني و كار و زمان بايد با دقت بيشتري باشد تا ما شاهد اين مشكلات نباشيم و خطري متوجه شهروندان نشود.
وي با تاكيد بر اينكه تونل حفاري شده شهر قم خوشبختانه يكي از محورهايي بود كه در كشور هيچ حادثهاي نداشت، تصريح كرد: انتهاي كار كمي براي ما مشكل ساز شد و قطعاً علت آن را مشخص خواهيم كرد كه احتمالاً بحث عدم پايدارسازي بدنه شيب است كه بايد توسط پيمانكار انجام ميشده است.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.