معاون شهردار قم گفت: پيمانكار و مشاور پيمانكار پروژه مترو مسئول مستقيم تأمين ايمني و حفاظت كارگاه بودهاند و به دنبال بررسي و تشخيص علل حادثه هستيم(تاریخ انتشار 95/11/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن در دويست و نوزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم، ضمن تشريح حادثه ريزش ديواره كارگاه مترو در ميدان وليعصر(عج) و ارائه توضيحاتي در خصوص جزئيات آن، اظهار كرد: تعداد افرادي كه در اين مجموعه براي خارج كردن تي بي ام كار ميكردند بالغ بر ۱۷ نفر بود.
وي با اشاره به ريزش حجم بالايي از خاك و بتن در اين حادثه، گفت: در مجموع اتفاقي كه افتاده در محدوده بين دو شمع ايستگاه ميدان وليعصر(عج) بوده كه براي خروج تي بي ام ايجاد شد.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: مته دستگاه هم يك روز قبل از حادثه خارج شده بود و نيروهاي پيمانكار در حال دمونتاژ باقي دستگاه بودند و روز دوم اين كار، ريزش صورت ميگيرد.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه اتفاقي كه در كارگاه مترو افتاده تنها رانش خاك بوده است، تصريح كرد: پيمانكار بايد از قبل در اين مورد تدبير ميكرده است و در اين پروژه قرارگاه خاتم پيمانكار است و پيمانكار و مشاور آن مسئول تأمين ايمني و حفاظت بودهاند.
وي با بيان اينكه دو نفر افرادي كه فوت شدند از نيروهاي پيمانكار هستند، خاطرنشان كرد: نگراني اول كار وجود داشت اين بود كه تونل ريزش كرده و احتمال حادثه براي همشهريان است و اين نبود و حصار داخلي كارگاه درگير شده بود و مشاور كارفرما بلافاصله ابلاغ كرد و نامهاي را به قرارگاه ارسال تا علت بررسي شود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم بيان كرد: پس از اين بحث بررسيهاي بيشتر شده و آنچه مهم است به دليل اينكه در شهر در مكانهاي ايستگاه، حفاري زيرزميني داريم مسائل متنوعي وجود دارد و بايد در مباحث ايمني دقت بيشتري كنيم.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه كارفرما در زمينه مسائل ايمني تذكرات لازم را به پيمانكار خواهد داد، گفت: مجموعه ايمني و كار و زمان بايد با دقت بيشتري باشد تا ما شاهد اين مشكلات نباشيم و خطري متوجه شهروندان نشود.
وي با تاكيد بر اينكه تونل حفاري شده شهر قم خوشبختانه يكي از محورهايي بود كه در كشور هيچ حادثهاي نداشت، تصريح كرد: انتهاي كار كمي براي ما مشكل ساز شد و قطعاً علت آن را مشخص خواهيم كرد كه احتمالاً بحث عدم پايدارسازي بدنه شيب است كه بايد توسط پيمانكار انجام ميشده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.