معاون شهردار قم گفت: پيمانكار و مشاور پيمانكار پروژه مترو مسئول مستقيم تأمين ايمني و حفاظت كارگاه بودهاند و به دنبال بررسي و تشخيص علل حادثه هستيم(تاریخ انتشار 95/11/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن در دويست و نوزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم، ضمن تشريح حادثه ريزش ديواره كارگاه مترو در ميدان وليعصر(عج) و ارائه توضيحاتي در خصوص جزئيات آن، اظهار كرد: تعداد افرادي كه در اين مجموعه براي خارج كردن تي بي ام كار ميكردند بالغ بر ۱۷ نفر بود.
وي با اشاره به ريزش حجم بالايي از خاك و بتن در اين حادثه، گفت: در مجموع اتفاقي كه افتاده در محدوده بين دو شمع ايستگاه ميدان وليعصر(عج) بوده كه براي خروج تي بي ام ايجاد شد.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: مته دستگاه هم يك روز قبل از حادثه خارج شده بود و نيروهاي پيمانكار در حال دمونتاژ باقي دستگاه بودند و روز دوم اين كار، ريزش صورت ميگيرد.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه اتفاقي كه در كارگاه مترو افتاده تنها رانش خاك بوده است، تصريح كرد: پيمانكار بايد از قبل در اين مورد تدبير ميكرده است و در اين پروژه قرارگاه خاتم پيمانكار است و پيمانكار و مشاور آن مسئول تأمين ايمني و حفاظت بودهاند.
وي با بيان اينكه دو نفر افرادي كه فوت شدند از نيروهاي پيمانكار هستند، خاطرنشان كرد: نگراني اول كار وجود داشت اين بود كه تونل ريزش كرده و احتمال حادثه براي همشهريان است و اين نبود و حصار داخلي كارگاه درگير شده بود و مشاور كارفرما بلافاصله ابلاغ كرد و نامهاي را به قرارگاه ارسال تا علت بررسي شود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم بيان كرد: پس از اين بحث بررسيهاي بيشتر شده و آنچه مهم است به دليل اينكه در شهر در مكانهاي ايستگاه، حفاري زيرزميني داريم مسائل متنوعي وجود دارد و بايد در مباحث ايمني دقت بيشتري كنيم.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه كارفرما در زمينه مسائل ايمني تذكرات لازم را به پيمانكار خواهد داد، گفت: مجموعه ايمني و كار و زمان بايد با دقت بيشتري باشد تا ما شاهد اين مشكلات نباشيم و خطري متوجه شهروندان نشود.
وي با تاكيد بر اينكه تونل حفاري شده شهر قم خوشبختانه يكي از محورهايي بود كه در كشور هيچ حادثهاي نداشت، تصريح كرد: انتهاي كار كمي براي ما مشكل ساز شد و قطعاً علت آن را مشخص خواهيم كرد كه احتمالاً بحث عدم پايدارسازي بدنه شيب است كه بايد توسط پيمانكار انجام ميشده است.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.