معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از تكميل فاز نخست مترو قم در افق سال ۹۷ خبر داد (تاریخ انتشار 95/11/4)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن با بيان اينكه خط A مترو قم در دو فاز اجرايي ميشود، اظهار كرد: فاز اول اين خط از شهرك كامكار تا ميدان شهيد مطهري با ۶ ايستگاه در فاز اول تكميل خواهد شد.
معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه بحث تامين واگنهاي اين خط پيشرفت قابل توجهي داشته است، تصريح كرد: با توجه به اينكه پروژههاي مترو هزينهبر بوده و معمولا از عهده شهرداري ها خارج است، دولت ها در تمام دنيا به اجراي اين پروژه كمك ميكنند.
قاريقرآن با تاكيد بر اينكه در كشور ما اجراي پروژههاي مترو با ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداريها انجام ميشود، گفت: دولتها بودجه سالانه به اين پروژه ها اختصاص ميدهند اما عموما اين بودجه كفاف كار پروژهها را نميدهد.
وي يكي از علل تاخير در تكميل پروژههاي مترو را نبود اعتبارات كافي در اين بخش عنوان كرد و گفت: سالانه قريب به ۵۰۰ ميليارد تومان بايد به پروژه مترو تزريق شود اما با توجه به كمبود اعتبارات و مشكلات مالي دولتها اين امر محقق نميشود.
معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم گفت: در سال جاري دولت تنها توانسته يك دهم اين مبلغ را به پروژه مترو اختصاص دهد و در اين زمينه شهرداري بايد به دنبال استفاده از منابع ديگر باشد.
قاري قرآن با اشاره به استفاده شهرداري از منابع فاينانس و اوراق مشاركت بانكي براي اجرا و تكميل پروژه مترو، تصريح كرد: در اين زمينه شهرداري قم برنامههايي را پيش برده و توانسته به موفقيتهاي خوبي دست يابد.
وي با اشاره به تكنولوژيهاي استفاده شده در راهاندازي مترو، تصريح كرد: توانستيم با بهرهگيري از تجربه شهرهاي ديگر تكنولوژي به روز را در اجراي خط مترو و تامين تجهيزات آن به خدمت بگيريم.
معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه فاز نخست خط A مترو تا دو سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: طبق برنامه ريزي صورت گرفته در افق سال ۹۷ شاهد افتتاح اين پروژه خواهيم بود.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.