معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از تكميل فاز نخست مترو قم در افق سال ۹۷ خبر داد (تاریخ انتشار 95/11/4)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن با بيان اينكه خط A مترو قم در دو فاز اجرايي ميشود، اظهار كرد: فاز اول اين خط از شهرك كامكار تا ميدان شهيد مطهري با ۶ ايستگاه در فاز اول تكميل خواهد شد.
معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه بحث تامين واگنهاي اين خط پيشرفت قابل توجهي داشته است، تصريح كرد: با توجه به اينكه پروژههاي مترو هزينهبر بوده و معمولا از عهده شهرداري ها خارج است، دولت ها در تمام دنيا به اجراي اين پروژه كمك ميكنند.
قاريقرآن با تاكيد بر اينكه در كشور ما اجراي پروژههاي مترو با ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداريها انجام ميشود، گفت: دولتها بودجه سالانه به اين پروژه ها اختصاص ميدهند اما عموما اين بودجه كفاف كار پروژهها را نميدهد.
وي يكي از علل تاخير در تكميل پروژههاي مترو را نبود اعتبارات كافي در اين بخش عنوان كرد و گفت: سالانه قريب به ۵۰۰ ميليارد تومان بايد به پروژه مترو تزريق شود اما با توجه به كمبود اعتبارات و مشكلات مالي دولتها اين امر محقق نميشود.
معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم گفت: در سال جاري دولت تنها توانسته يك دهم اين مبلغ را به پروژه مترو اختصاص دهد و در اين زمينه شهرداري بايد به دنبال استفاده از منابع ديگر باشد.
قاري قرآن با اشاره به استفاده شهرداري از منابع فاينانس و اوراق مشاركت بانكي براي اجرا و تكميل پروژه مترو، تصريح كرد: در اين زمينه شهرداري قم برنامههايي را پيش برده و توانسته به موفقيتهاي خوبي دست يابد.
وي با اشاره به تكنولوژيهاي استفاده شده در راهاندازي مترو، تصريح كرد: توانستيم با بهرهگيري از تجربه شهرهاي ديگر تكنولوژي به روز را در اجراي خط مترو و تامين تجهيزات آن به خدمت بگيريم.
معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه فاز نخست خط A مترو تا دو سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: طبق برنامه ريزي صورت گرفته در افق سال ۹۷ شاهد افتتاح اين پروژه خواهيم بود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.