شهردار قم گفت: توسعه قطار شهري قم به عنوان سومين هدف راهبردي به شكل مجزا در بودجه سال 96 شهرداری آمده است. (تاریخ انتشار: 95/11/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم با اشاره به اين كه توسعه قطار شهري قم به عنوان سومين هدف راهبردي به شكل مجزا در بودجه آمده است، گفت: در حال حاضر عمليات حفاري خط يك متروي قم به پايان رسيده و واگن ها نيز با مبلغ ۱۰۰ ميليون يورو از محل فاينانس روسيه در حال خريداري است و با مذاكره هاي انجام شده، ۱۰۰ميليون يورو ديگر نيز اضافه شده كه به همين علت مترو سيستم نيز اضافه مي شود، بنابراين تا پايان اجراي عمليات مرحله نخست مترو مشكل اعتباري نداريم.
وي افزود: مطالعه هاي اوليه خط شماره ۲ نيز در حال تكميل است، تا بتوانيم فاينانس آن را به سمت شوراي اقتصاد ببريم و با توجه به زمانبندي صورت گرفته تا پايان امسال مطالعه ها انجام مي شود و ما مي توانيم بار ديگر فايناس ۳۰۰ ميليون يورويي براي اين خط فراهم كنيم.
سقائيان نژاد يادآور شد: با احتساب ۲۰۰ ميليون يورو براي مرحله يك و ۳۰۰ ميليون يورو براي مرحله دوم در مجموع ۵۰۰ ميليون يورو براي طرح قطار شهري قم پيش بيني شده است و به طور حتم تا ۹۸ درصد آن نيز اجرايي مي شود.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.