معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه ۶ هزار و ۸۷۰ رینگ سگمنت در طول مسير خط نخست مترو نصب شده است، گفت: از ابتدا تاكنون در روند حفاري هيچ گونه حادثهاي را نداشتهايم (تاریخ انتشار 95/10/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن پيش از ظهر امروز در مراسم اتمام حفاري مكانيزه خط يك مترو شهر قم، با بيان اينكه سال ۸۷ خط يك و دو مترو قم مصوبه شوراي عالي داشته است، اظهار كرد: از سال ۹۰ عمليات اجرايي پروژه خط يك قطار شهري قم مطالعه ميشود و در حدود سال ۹۲ عمليات حفاري آغاز ميشود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه از تاريخ ۱۷ شهريور ۹۲ حفاري مكانيزه آغاز شده است، گفت: نزديك به ۱۲ روز است كه حفاري اتمام يافته و يك روز كمتر از ۵ سال و ۴ ماه حفاري شده است.
قاريقرآن با تاكيد بر اينكه ۱۰ كيلومتر و ۲۸۴ متر در حدود ۴۰ ماه حفاري مكانيزه در خط نخست انجام شده است، تصريح كرد: روزانه متوسط ۱۰ متر حفاري داشتهايم كه استاندارد قابل توجهي در كشور است.
وي به ثبت ركورد ۳۳ متر حفاري در روز اشاره كرد و افزود: با اين ركورد كه در كشور نمونه بوده در ماه حدود ۶۵۰ متر حفاري شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه ۶ هزار و ۸۷۰ سگمنت در طول مسير خط نخست نصب شده است، افزود: از ابتدا تاكنون در روند حفاري هيچ گونه حادثهاي را نداشتهايم.
قاري قرآن گفت: بلافاصله پس از خروج دستگاه آن را به پرديسان براي آغاز خط دوم منتقل خواهيم كرد كه مطالعات آن در حال انجام است.
وي بيان كرد: پيگير هستيم تا فاينانس اين پروژه را نيز انجام دهيم كه اقدامات خوبي تاكنون انجام شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه سعي داريم مراسم رسمي آغاز عمليات اجرايي خط دوم مترو را در سال ۹۶ داشته باشيم، خاطرنشان كرد: پيگيريهاي خوبي در روند اجرايي شدن اين پروژه انجام شده است.
قاري قرآن با بيان اينكه فاينانس چين براي خط دوم در حال پيگيري است، گفت: بحث فاينانس از كشور روسيه براي واگنها پيگيري ميكنيم و با توجه به توافقي كه بين ايران و روسيه شد واگنهاي قم در آن نبود كه پيگيري كرديم و خط اعتباري تشكيل خواهد شد با همكاري وزارت دفاع و بانك سپه كه در اين صورت امكان ورود واگنها به شهر در سال ۹۶ خواهد بود.
وي با بيان اينكه در سال ۹۶ اعتبارات دولتي در كل كشور در خصوص قطارهاي شهري كم شده است، ادامه داد: البته در سال ۹۵ جهش منابع داشتيم اما در سال ۹۶ كم شده و قم كمترين عدد تخصيص را داشته است كه نياز است قبل از اينكه مراحل نهايي طي شود منابع بيشتري به شهر اختصاص پيدا كند.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم تصريح كرد: منابعي كه دولت كمك ميكند كفاف كار را نميدهد اما با اين حال اقدامات خوبي انجام شده است.
قاري قرآن گفت: مباحثي براي اصلاح قرارداد قرارگاه خاتم در سال ۹۵ داشتيم و مصوبات داخلي را گرفتيم و سعي داريم بر مبناي فهرستي قرارداد را اصلاح كرده و فاز نخست را تكميل كنيم.
وي با بيان اينكه فاز نخست مترو قم شامل ۶ ايستگاه است، افزود: اين ايستگاهها از قلعه كامكار تا ميدان مطهري ظرف دو سال آينده تكميل ميشود مشروط بر اينكه قرارداد اصلاح شده و واگنها به شهر برسد.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.