معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه ۶ هزار و ۸۷۰ رینگ سگمنت در طول مسير خط نخست مترو نصب شده است، گفت: از ابتدا تاكنون در روند حفاري هيچ گونه حادثهاي را نداشتهايم (تاریخ انتشار 95/10/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن پيش از ظهر امروز در مراسم اتمام حفاري مكانيزه خط يك مترو شهر قم، با بيان اينكه سال ۸۷ خط يك و دو مترو قم مصوبه شوراي عالي داشته است، اظهار كرد: از سال ۹۰ عمليات اجرايي پروژه خط يك قطار شهري قم مطالعه ميشود و در حدود سال ۹۲ عمليات حفاري آغاز ميشود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه از تاريخ ۱۷ شهريور ۹۲ حفاري مكانيزه آغاز شده است، گفت: نزديك به ۱۲ روز است كه حفاري اتمام يافته و يك روز كمتر از ۵ سال و ۴ ماه حفاري شده است.
قاريقرآن با تاكيد بر اينكه ۱۰ كيلومتر و ۲۸۴ متر در حدود ۴۰ ماه حفاري مكانيزه در خط نخست انجام شده است، تصريح كرد: روزانه متوسط ۱۰ متر حفاري داشتهايم كه استاندارد قابل توجهي در كشور است.
وي به ثبت ركورد ۳۳ متر حفاري در روز اشاره كرد و افزود: با اين ركورد كه در كشور نمونه بوده در ماه حدود ۶۵۰ متر حفاري شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه ۶ هزار و ۸۷۰ سگمنت در طول مسير خط نخست نصب شده است، افزود: از ابتدا تاكنون در روند حفاري هيچ گونه حادثهاي را نداشتهايم.
قاري قرآن گفت: بلافاصله پس از خروج دستگاه آن را به پرديسان براي آغاز خط دوم منتقل خواهيم كرد كه مطالعات آن در حال انجام است.
وي بيان كرد: پيگير هستيم تا فاينانس اين پروژه را نيز انجام دهيم كه اقدامات خوبي تاكنون انجام شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه سعي داريم مراسم رسمي آغاز عمليات اجرايي خط دوم مترو را در سال ۹۶ داشته باشيم، خاطرنشان كرد: پيگيريهاي خوبي در روند اجرايي شدن اين پروژه انجام شده است.
قاري قرآن با بيان اينكه فاينانس چين براي خط دوم در حال پيگيري است، گفت: بحث فاينانس از كشور روسيه براي واگنها پيگيري ميكنيم و با توجه به توافقي كه بين ايران و روسيه شد واگنهاي قم در آن نبود كه پيگيري كرديم و خط اعتباري تشكيل خواهد شد با همكاري وزارت دفاع و بانك سپه كه در اين صورت امكان ورود واگنها به شهر در سال ۹۶ خواهد بود.
وي با بيان اينكه در سال ۹۶ اعتبارات دولتي در كل كشور در خصوص قطارهاي شهري كم شده است، ادامه داد: البته در سال ۹۵ جهش منابع داشتيم اما در سال ۹۶ كم شده و قم كمترين عدد تخصيص را داشته است كه نياز است قبل از اينكه مراحل نهايي طي شود منابع بيشتري به شهر اختصاص پيدا كند.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم تصريح كرد: منابعي كه دولت كمك ميكند كفاف كار را نميدهد اما با اين حال اقدامات خوبي انجام شده است.
قاري قرآن گفت: مباحثي براي اصلاح قرارداد قرارگاه خاتم در سال ۹۵ داشتيم و مصوبات داخلي را گرفتيم و سعي داريم بر مبناي فهرستي قرارداد را اصلاح كرده و فاز نخست را تكميل كنيم.
وي با بيان اينكه فاز نخست مترو قم شامل ۶ ايستگاه است، افزود: اين ايستگاهها از قلعه كامكار تا ميدان مطهري ظرف دو سال آينده تكميل ميشود مشروط بر اينكه قرارداد اصلاح شده و واگنها به شهر برسد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.