رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت: خط دو متروي شهر قم از پرديسان آغاز ميشود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم پيگير احداث اين خط در شهر هستند.(تاریخ انتشار 95/10/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، وليالله بياتي با اشاره به روند پيشرفت پروژه متروي شهر قم، اظهار كرد: حفاري خط يك اين پروژه به پايان رسيده است و اكنون در حال آماده كردن دستگاه TBM براي خروج از اين خط هستيم، فروش اوراق مشاركت براي خط يك متروي شهر قم ديده شده است و به دنبال گرفتن فاينانس براي تكميل اين خط هستيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: خط دو متروي شهر قم از پرديسان آغاز ميشود، احداث اين خط در جلسات سازمان قطار شهري به رياست استاندار تصويب شد و نمايندگان شهر قم در مجلس شوراي اسلامي هم پيگير احداث خط دو مترو در اين شهر هستند.
بياتي افزود: خط دو مترو مشكلي ندارد و قرارداد خريد تجهيزات اين خط در حال امضا شدن و كارها به سرعت در حال انجام شدن است، البته زمان مشخصي براي اتمام پروژه خط يك مترو نميتوان اعلام كرد، اما مانعي در زمينه تكميل اين خط وجود ندارد.
وي با اشاره به وضعيت خط دو متروي شهر قم گفت: به دنبال اين هستيم كه از دستگاه تي بي ام براي حفاري اين خط استفاده كنيم، اين مساله تا حد زيادي قطعي شده و تنها يك سري مسائل اداري در اين زمينه باقي مانده است، خط دو متروي شهر قم از منطقه پرديسان آغاز ميشود و تا شهر قم ادامه دارد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: واگنهاي متروي شهر قم در حال ساخته شدن است و براي دريافت فاينانس اين پروژه از كشور روسيه در حال پيگيري هستيم.
بياتي افزود: دستگاه تي بي ام كه در حفاري متروي شهر قم استفاده ميشود، تعدادش در كشور كم است، اين دستگاه 10300متر حفاري را در خط يك متروي شهر قم انجام داد و تا روزي ۲۰ متر هم در اين خط حفاري داشت.
وي در پايان خاطرنشان كرد: سرعت كار حفاري متروي شهر قم خوب بوده است و براي تكميل اين پروژه ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات بانكي اخذ شده است، به دنبال تكميل خط دو متروي شهر قم با دستگاه تي بي ام هستيم، همچنين تملك اين دستگاه براي شهرداري را هم در دستور كار داريم.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.