رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت: خط دو متروي شهر قم از پرديسان آغاز ميشود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم پيگير احداث اين خط در شهر هستند.(تاریخ انتشار 95/10/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، وليالله بياتي با اشاره به روند پيشرفت پروژه متروي شهر قم، اظهار كرد: حفاري خط يك اين پروژه به پايان رسيده است و اكنون در حال آماده كردن دستگاه TBM براي خروج از اين خط هستيم، فروش اوراق مشاركت براي خط يك متروي شهر قم ديده شده است و به دنبال گرفتن فاينانس براي تكميل اين خط هستيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: خط دو متروي شهر قم از پرديسان آغاز ميشود، احداث اين خط در جلسات سازمان قطار شهري به رياست استاندار تصويب شد و نمايندگان شهر قم در مجلس شوراي اسلامي هم پيگير احداث خط دو مترو در اين شهر هستند.
بياتي افزود: خط دو مترو مشكلي ندارد و قرارداد خريد تجهيزات اين خط در حال امضا شدن و كارها به سرعت در حال انجام شدن است، البته زمان مشخصي براي اتمام پروژه خط يك مترو نميتوان اعلام كرد، اما مانعي در زمينه تكميل اين خط وجود ندارد.
وي با اشاره به وضعيت خط دو متروي شهر قم گفت: به دنبال اين هستيم كه از دستگاه تي بي ام براي حفاري اين خط استفاده كنيم، اين مساله تا حد زيادي قطعي شده و تنها يك سري مسائل اداري در اين زمينه باقي مانده است، خط دو متروي شهر قم از منطقه پرديسان آغاز ميشود و تا شهر قم ادامه دارد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: واگنهاي متروي شهر قم در حال ساخته شدن است و براي دريافت فاينانس اين پروژه از كشور روسيه در حال پيگيري هستيم.
بياتي افزود: دستگاه تي بي ام كه در حفاري متروي شهر قم استفاده ميشود، تعدادش در كشور كم است، اين دستگاه 10300متر حفاري را در خط يك متروي شهر قم انجام داد و تا روزي ۲۰ متر هم در اين خط حفاري داشت.
وي در پايان خاطرنشان كرد: سرعت كار حفاري متروي شهر قم خوب بوده است و براي تكميل اين پروژه ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات بانكي اخذ شده است، به دنبال تكميل خط دو متروي شهر قم با دستگاه تي بي ام هستيم، همچنين تملك اين دستگاه براي شهرداري را هم در دستور كار داريم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.