سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم گفت: پروژه متروي شهر قم به حركت خودش هر چند كند ادامه داده است و اميدواريم كه فاز اول خط A مترو در زمان معقولي به بهره برداري برسد.(تاریخ انتشار 95/10/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عباس ذاكريان با اشاره به وضعيت اجراي متروي شهر قم اظهار كرد: پروژه خط A متروي قم، يك پروژه پنج ساله مي باشد كه از سال ۹۰ آغاز شده است و براساس برنامه بايد اين پروژه در سال جاري به پايان ميرسيد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: اگر قرار بود كه پروژه خط A متروي شهر قم به موقع به پايان برسد، دولت بايد سالي ۲۰۰ ميليارد تومان به اين پروژه تزريق ميكرد، اما اين اتفاق نيفتاد، دولت در بهترين حالت سالي ۶۰ ميليارد تومان اختصاص داد كه آن هم بين مونوريل و مترو تقسيم شد، در مجموع پروژه خط A متروي شهر قم تامين مالي مناسبي نداشته است.
ذاكريان افزود: يكي از اولويتهاي اصلي مديريت شهري تكميل پروژه متروي شهر قم است، سعي كرديم كه اين پروژه متوقف نشود و در اين راستا تسهيلات بانكي گرفتيم و براي بحث فروش اوراق مشاركت پيگيري جدي كرديم.
وي با اشاره به شيوههاي تامين مالي پروژه متروي شهر قم، گفت: در اين راستا ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات بانكي اخذ شده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: پروژه متروي شهر قم به حركت خودش ادامه داده است، با تكميل حفاري مكانيزه وارد فازهاي بعدي اين پروژه ميشويم، هدف گذاري كه ما داريم، بهره برداري از فاز اول خط A متروي شهر قم از شهرك كامكار تا ميدان مطهري است و حدود پنج ايستگاه را در اين مسير داريم.
ذاكريان افزود: به دنبال تكميل بقيه ايستگاههاي خط A متروي شهر قم و خريد واگنها و تجهيزات لازم براي اين خط هستيم و پس از آن تملك ايستگاههاي مترو در دستور مديريت شهري قرار دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم كه فاز اول خط A مترو در اسرع وقت به بهره برداري برسد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.