سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم گفت: پروژه متروي شهر قم به حركت خودش هر چند كند ادامه داده است و اميدواريم كه فاز اول خط A مترو در زمان معقولي به بهره برداري برسد.(تاریخ انتشار 95/10/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عباس ذاكريان با اشاره به وضعيت اجراي متروي شهر قم اظهار كرد: پروژه خط A متروي قم، يك پروژه پنج ساله مي باشد كه از سال ۹۰ آغاز شده است و براساس برنامه بايد اين پروژه در سال جاري به پايان ميرسيد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: اگر قرار بود كه پروژه خط A متروي شهر قم به موقع به پايان برسد، دولت بايد سالي ۲۰۰ ميليارد تومان به اين پروژه تزريق ميكرد، اما اين اتفاق نيفتاد، دولت در بهترين حالت سالي ۶۰ ميليارد تومان اختصاص داد كه آن هم بين مونوريل و مترو تقسيم شد، در مجموع پروژه خط A متروي شهر قم تامين مالي مناسبي نداشته است.
ذاكريان افزود: يكي از اولويتهاي اصلي مديريت شهري تكميل پروژه متروي شهر قم است، سعي كرديم كه اين پروژه متوقف نشود و در اين راستا تسهيلات بانكي گرفتيم و براي بحث فروش اوراق مشاركت پيگيري جدي كرديم.
وي با اشاره به شيوههاي تامين مالي پروژه متروي شهر قم، گفت: در اين راستا ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات بانكي اخذ شده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: پروژه متروي شهر قم به حركت خودش ادامه داده است، با تكميل حفاري مكانيزه وارد فازهاي بعدي اين پروژه ميشويم، هدف گذاري كه ما داريم، بهره برداري از فاز اول خط A متروي شهر قم از شهرك كامكار تا ميدان مطهري است و حدود پنج ايستگاه را در اين مسير داريم.
ذاكريان افزود: به دنبال تكميل بقيه ايستگاههاي خط A متروي شهر قم و خريد واگنها و تجهيزات لازم براي اين خط هستيم و پس از آن تملك ايستگاههاي مترو در دستور مديريت شهري قرار دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم كه فاز اول خط A مترو در اسرع وقت به بهره برداري برسد.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.