سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم گفت: پروژه متروي شهر قم به حركت خودش هر چند كند ادامه داده است و اميدواريم كه فاز اول خط A مترو در زمان معقولي به بهره برداري برسد.(تاریخ انتشار 95/10/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عباس ذاكريان با اشاره به وضعيت اجراي متروي شهر قم اظهار كرد: پروژه خط A متروي قم، يك پروژه پنج ساله مي باشد كه از سال ۹۰ آغاز شده است و براساس برنامه بايد اين پروژه در سال جاري به پايان ميرسيد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: اگر قرار بود كه پروژه خط A متروي شهر قم به موقع به پايان برسد، دولت بايد سالي ۲۰۰ ميليارد تومان به اين پروژه تزريق ميكرد، اما اين اتفاق نيفتاد، دولت در بهترين حالت سالي ۶۰ ميليارد تومان اختصاص داد كه آن هم بين مونوريل و مترو تقسيم شد، در مجموع پروژه خط A متروي شهر قم تامين مالي مناسبي نداشته است.
ذاكريان افزود: يكي از اولويتهاي اصلي مديريت شهري تكميل پروژه متروي شهر قم است، سعي كرديم كه اين پروژه متوقف نشود و در اين راستا تسهيلات بانكي گرفتيم و براي بحث فروش اوراق مشاركت پيگيري جدي كرديم.
وي با اشاره به شيوههاي تامين مالي پروژه متروي شهر قم، گفت: در اين راستا ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات بانكي اخذ شده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: پروژه متروي شهر قم به حركت خودش ادامه داده است، با تكميل حفاري مكانيزه وارد فازهاي بعدي اين پروژه ميشويم، هدف گذاري كه ما داريم، بهره برداري از فاز اول خط A متروي شهر قم از شهرك كامكار تا ميدان مطهري است و حدود پنج ايستگاه را در اين مسير داريم.
ذاكريان افزود: به دنبال تكميل بقيه ايستگاههاي خط A متروي شهر قم و خريد واگنها و تجهيزات لازم براي اين خط هستيم و پس از آن تملك ايستگاههاي مترو در دستور مديريت شهري قرار دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم كه فاز اول خط A مترو در اسرع وقت به بهره برداري برسد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.