شهردار قم با تاكيد بر اينكه فاينانس خط نخست مترو قم تقريباً كامل شده است، گفت: به زودي قرارداد نهايي نيز منعقد خواهد شد (تاریخ انتشار 95/10/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز، سقائيان نژاد با اشاره به مصوبه شوراي شهر در خصوص ترميم قرارداد مترو با قرارگاه خاتم الانبياء، گفت: شوراي فني به دلايلي با اين مصوبه مخالفت كرد ولي پيگير هستيم كه بتوانيم شرايط مساعدي را براي ادامه قرارداد برقرار كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه فاينانس خط نخست مترو قم تقريباً كامل شده است، تصريح كرد: به زودي قرارداد نهايي نيز منعقد خواهد شد.
شهردار قم با اشاره به جزئيات فاينانس پروژه مترو، گفت: شركت بيمه روسيه شرايط بانك سپه را پذيرفته و از اين پس بانك سپه بانك عامل خواهد بود و بانك سپه ضمانت را از طريق وزارت دفاع پذيرفته و بانك مركزي هم با اين شرايط موافقت كرده است.
سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه در اين فاينانس تجهيزات غير از واگن نيز اضافه شده است، تصريح كرد: هم تأمين واگن هم سيگنالينگ و هم موارد ارتباطاتي نيز در اين فاينانس شكل گرفته البته در اين بخش بايد موارد لازم را نيز پيگير باشيم تا تحقق پيدا كرده و تعهدات عمل شود.
وي با تاكيد بر اينكه بانك ملي نيز اين قرارداد را پذيرفته است، گفت: ۵۰ درصد باقيمانده تأمين مالي مترو پيگيري خواهد شد.
شهردار قم با اشاره به وضعيت تكميل خط نخست مترو، بيان كرد: براي اجراي ايستگاهها ما به دنبال اجراي نهايي توسط قرارگاه خاتم هستيم و اگر نشد نهايتاً مجموعه شهرداري پروژه را ادامه خواهد داد و اگر نهايتاً با قرارگاه به نتيجه نرسيديم قرارداد قطع شده و خط B را قرارداد ميبنديم.
سقائيان نژاد با بيان اينكه طي دو هفته آينده تي بي ام از خط نخست مترو خارج ميشود، گفت: ظرف دو ماه انتقال آن طول ميكشد و در پي آن هستيم تا قرارداد خط دوم را به سرعت پيگير شويم كه قرارگاه در اين جبهه فعال شود.
وي خاطرنشان كرد: در خصوص ضوابط فني كه شركت خارجي مشخص كرده بود اختلافاتي وجود داشته كه در حال مذاكره هستيم تا بتوانيم كار ساختن و تكميل رامهاي قطار را نيز شروع كنيم.
شهردار قم با تاكيد بر اينكه هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان باقيمانده خط نخست فاينانس خواهد شد، بيان كرد: باقي منابع مالي تهاتر خواهد شد و نهايتاً هم بحث مالي و هم مباحث سيستمي حل شده و پيگيري خواهد شد.
سقائيان نژاد با بيان اينكه الگوي مالي و اجرايي كه در مترو قم در دستور كار قرار گرفته در كشور بي نظير است، گفت: تمام تجهيزات خريداري شده از روسيه براي مترو استاندارد اروپا است برخلاف تجهيزات چيني كه در برخي موارد استاندارد لازم را ندارند.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.