شهردار قم با تاكيد بر اينكه فاينانس خط نخست مترو قم تقريباً كامل شده است، گفت: به زودي قرارداد نهايي نيز منعقد خواهد شد (تاریخ انتشار 95/10/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز، سقائيان نژاد با اشاره به مصوبه شوراي شهر در خصوص ترميم قرارداد مترو با قرارگاه خاتم الانبياء، گفت: شوراي فني به دلايلي با اين مصوبه مخالفت كرد ولي پيگير هستيم كه بتوانيم شرايط مساعدي را براي ادامه قرارداد برقرار كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه فاينانس خط نخست مترو قم تقريباً كامل شده است، تصريح كرد: به زودي قرارداد نهايي نيز منعقد خواهد شد.
شهردار قم با اشاره به جزئيات فاينانس پروژه مترو، گفت: شركت بيمه روسيه شرايط بانك سپه را پذيرفته و از اين پس بانك سپه بانك عامل خواهد بود و بانك سپه ضمانت را از طريق وزارت دفاع پذيرفته و بانك مركزي هم با اين شرايط موافقت كرده است.
سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه در اين فاينانس تجهيزات غير از واگن نيز اضافه شده است، تصريح كرد: هم تأمين واگن هم سيگنالينگ و هم موارد ارتباطاتي نيز در اين فاينانس شكل گرفته البته در اين بخش بايد موارد لازم را نيز پيگير باشيم تا تحقق پيدا كرده و تعهدات عمل شود.
وي با تاكيد بر اينكه بانك ملي نيز اين قرارداد را پذيرفته است، گفت: ۵۰ درصد باقيمانده تأمين مالي مترو پيگيري خواهد شد.
شهردار قم با اشاره به وضعيت تكميل خط نخست مترو، بيان كرد: براي اجراي ايستگاهها ما به دنبال اجراي نهايي توسط قرارگاه خاتم هستيم و اگر نشد نهايتاً مجموعه شهرداري پروژه را ادامه خواهد داد و اگر نهايتاً با قرارگاه به نتيجه نرسيديم قرارداد قطع شده و خط B را قرارداد ميبنديم.
سقائيان نژاد با بيان اينكه طي دو هفته آينده تي بي ام از خط نخست مترو خارج ميشود، گفت: ظرف دو ماه انتقال آن طول ميكشد و در پي آن هستيم تا قرارداد خط دوم را به سرعت پيگير شويم كه قرارگاه در اين جبهه فعال شود.
وي خاطرنشان كرد: در خصوص ضوابط فني كه شركت خارجي مشخص كرده بود اختلافاتي وجود داشته كه در حال مذاكره هستيم تا بتوانيم كار ساختن و تكميل رامهاي قطار را نيز شروع كنيم.
شهردار قم با تاكيد بر اينكه هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان باقيمانده خط نخست فاينانس خواهد شد، بيان كرد: باقي منابع مالي تهاتر خواهد شد و نهايتاً هم بحث مالي و هم مباحث سيستمي حل شده و پيگيري خواهد شد.
سقائيان نژاد با بيان اينكه الگوي مالي و اجرايي كه در مترو قم در دستور كار قرار گرفته در كشور بي نظير است، گفت: تمام تجهيزات خريداري شده از روسيه براي مترو استاندارد اروپا است برخلاف تجهيزات چيني كه در برخي موارد استاندارد لازم را ندارند.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.