سرپرست سازمان قطار شهري قم از تكميل حفاري مكانيزه تونل خط A مترو تا دو هفته آينده خبر داد(تاریخ انتشار 95/10/5)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نيوز، عليرضا قاري قرآن با اشاره به عمليات پيشرفت تونل خط A مترو، اظهار كرد: اكنون دستگاه حفاري در ۲۰۰ متر پاياني خط A قرار دارد، پيشبيني ميشود تا دو هفته آينده كارهاي حفاري مكانيزه در اين تونل به پايان برسد.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با بيان اينكه پس از پايان حفاري در خط A و فراهمسازي تمهيدات لازم دستگاه TBM به خط B منتقل ميشود، گفت: برنامهريزي شده دستگاه TBM و تجهيزات آن در نقطه ديگري در خط B برود و در آن نقطه مستقر شود.
قاري قرآن خاطرنشان كرد: خط A حدفاصل قلعه كامكار تا جمكران به طول ۱۴ كيلومتر است، خط B حدفاصل پرديسان به سمت حرم حضرت معصومه(س) و در نهايت تا پايانه شمالي به طول ۱۸ كيلومتر است ولي هنوز نقشه آن نهايي نشده است.
وي عنوان كرد: سه كيلومتر و ۷۰۰ متر حفاري دستي و ۱۰ كيلومتر و ۳۰۰ متر حفاري مكانيزه در خط A مترو انجام شده است، دستگاه TBM به طور روزانه ۱۵ تا ۲۰ متر حفاري داشته ولي ركورد تا ۳۰ متر را نيز دستگاه ثبت كرده است.
سرپرست سازمان قطار شهري قم يادآور شد: حفاري به طور معمول با توجه به اختصاص بودجه پيشرفت داشته و مشكلي بر سر راه حفاري نبوده است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.