سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط Aمترو قم از مرز ۱۰ كيلومتر گذشت (تاریخ انتشار 95/10/02)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاريقرآن با اشاره به پايان حفاري مكانيزه خط A مترو قم تا كمتر از دو هفته ديگر، بيان داشت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو از مرز ۱۰ كيلومتر گذشته است و تنها حدود ۱۵۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه اين خط باقي مانده است.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به اتمام كار ساخت كل سگمنت هاي مورد نياز خط A مترو، اظهارداشت: كارخانه سگمنت سازي با توليد ۶۸۷۰ رينگ سگمنت به كار خود پايان داد و با توجه به شرايط پروژه و نيز خط B مترو براي نحوه ادامه كار اين كارخانه تصميم گيري خواهد شد.
قاري قرآن افزود: هم اكنون دستگاه عظيم حفاري TBM در نزديكي ميدان وليعصر(عج) قرار دارد و طبق پيش بيني هاي انجام شده اين دستگاه حدود ۱۰ روز آينده به كار خود پايان مي دهد.
وي ادامه داد: با پايان حفاري تونل مكانيزه از قلعه كامكار تا ميدان وليعصر(عج)، ادامه حفاري تونل سنتي از ميدان وليعصر(عج) تا مسجد مقدس جمكران به طول تقريبي ۴ كيلومتر انجام خواهد شد.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با بيان تأمين ناوگان مورد نياز خط A مترو از طريق فاينانس مقدور مي باشد افزود: با اتمام حفاري مكانيزه و همزمان با عمليات عمراني ساخت ايستگاه ها ريل گذاري مسير نيز انجام مي شود و طبق برنامه زمان بندي بهره برداري از فاز اول اين خط تا اواخر سال ۹۶ تحقق خواهد يافت.
قاري قرآن با اشاره به پيشرفت قابل توجه مطالعات خط B مترو قم، گفت: پيگيري هاي لازم جهت اخذ مجوزات و امورات قانوني خط B مترو در حال انجام است و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته مقرر است دستگاه TBM به پرديسان منتقل گردد و از آنجا حفاري تونل خط B به سمت مركز شهر آغاز شود كه اين فرايند حداقل به ۶ ماه زمان نياز دارد.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.