سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط Aمترو قم از مرز ۱۰ كيلومتر گذشت (تاریخ انتشار 95/10/02)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاريقرآن با اشاره به پايان حفاري مكانيزه خط A مترو قم تا كمتر از دو هفته ديگر، بيان داشت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو از مرز ۱۰ كيلومتر گذشته است و تنها حدود ۱۵۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه اين خط باقي مانده است.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به اتمام كار ساخت كل سگمنت هاي مورد نياز خط A مترو، اظهارداشت: كارخانه سگمنت سازي با توليد ۶۸۷۰ رينگ سگمنت به كار خود پايان داد و با توجه به شرايط پروژه و نيز خط B مترو براي نحوه ادامه كار اين كارخانه تصميم گيري خواهد شد.
قاري قرآن افزود: هم اكنون دستگاه عظيم حفاري TBM در نزديكي ميدان وليعصر(عج) قرار دارد و طبق پيش بيني هاي انجام شده اين دستگاه حدود ۱۰ روز آينده به كار خود پايان مي دهد.
وي ادامه داد: با پايان حفاري تونل مكانيزه از قلعه كامكار تا ميدان وليعصر(عج)، ادامه حفاري تونل سنتي از ميدان وليعصر(عج) تا مسجد مقدس جمكران به طول تقريبي ۴ كيلومتر انجام خواهد شد.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با بيان تأمين ناوگان مورد نياز خط A مترو از طريق فاينانس مقدور مي باشد افزود: با اتمام حفاري مكانيزه و همزمان با عمليات عمراني ساخت ايستگاه ها ريل گذاري مسير نيز انجام مي شود و طبق برنامه زمان بندي بهره برداري از فاز اول اين خط تا اواخر سال ۹۶ تحقق خواهد يافت.
قاري قرآن با اشاره به پيشرفت قابل توجه مطالعات خط B مترو قم، گفت: پيگيري هاي لازم جهت اخذ مجوزات و امورات قانوني خط B مترو در حال انجام است و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته مقرر است دستگاه TBM به پرديسان منتقل گردد و از آنجا حفاري تونل خط B به سمت مركز شهر آغاز شود كه اين فرايند حداقل به ۶ ماه زمان نياز دارد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.