سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط Aمترو قم از مرز ۱۰ كيلومتر گذشت (تاریخ انتشار 95/10/02)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاريقرآن با اشاره به پايان حفاري مكانيزه خط A مترو قم تا كمتر از دو هفته ديگر، بيان داشت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو از مرز ۱۰ كيلومتر گذشته است و تنها حدود ۱۵۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه اين خط باقي مانده است.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به اتمام كار ساخت كل سگمنت هاي مورد نياز خط A مترو، اظهارداشت: كارخانه سگمنت سازي با توليد ۶۸۷۰ رينگ سگمنت به كار خود پايان داد و با توجه به شرايط پروژه و نيز خط B مترو براي نحوه ادامه كار اين كارخانه تصميم گيري خواهد شد.
قاري قرآن افزود: هم اكنون دستگاه عظيم حفاري TBM در نزديكي ميدان وليعصر(عج) قرار دارد و طبق پيش بيني هاي انجام شده اين دستگاه حدود ۱۰ روز آينده به كار خود پايان مي دهد.
وي ادامه داد: با پايان حفاري تونل مكانيزه از قلعه كامكار تا ميدان وليعصر(عج)، ادامه حفاري تونل سنتي از ميدان وليعصر(عج) تا مسجد مقدس جمكران به طول تقريبي ۴ كيلومتر انجام خواهد شد.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با بيان تأمين ناوگان مورد نياز خط A مترو از طريق فاينانس مقدور مي باشد افزود: با اتمام حفاري مكانيزه و همزمان با عمليات عمراني ساخت ايستگاه ها ريل گذاري مسير نيز انجام مي شود و طبق برنامه زمان بندي بهره برداري از فاز اول اين خط تا اواخر سال ۹۶ تحقق خواهد يافت.
قاري قرآن با اشاره به پيشرفت قابل توجه مطالعات خط B مترو قم، گفت: پيگيري هاي لازم جهت اخذ مجوزات و امورات قانوني خط B مترو در حال انجام است و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته مقرر است دستگاه TBM به پرديسان منتقل گردد و از آنجا حفاري تونل خط B به سمت مركز شهر آغاز شود كه اين فرايند حداقل به ۶ ماه زمان نياز دارد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.