معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: برای تکمیل خط دوم مترو باید از شورای ترافیک مجوزهای لازم را بگیریم و با توجه به اینکه در سازمان برنامهوبودجه بخشی از خط دوم مترو در مباحث منوریل تعریفشده،(تاریخ انتشار 95/9/22)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا قاری قرآن با اشاره به آخرین وضعیت تصمیمگیریها درباره منوریل قم، اظهار داشت: با توجه به اینکه ما دنبال آن هستیم که خط دوم مترو را از پردیسان آغاز کنیم، زمانی که این پروژه آغاز شود میتوانیم برای امتداد خط دوم منوریل تصمیمگیری کنیم.
وی یکی از سناریوها درباره منوریل را توقف آن در ایستگاه شهید مطهری و اتصال آن به مترو دانست و افزود: یکی دیگر از پیشبینیهای ما این است که مترو به موازات قسمت اجراشده منوریل در خیابان 19 دی و ارم عبور کند و به محل دپوی منوریل برسد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم تصمیمگیری برای سرنوشت منوریل را منوط به تصمیم شورای ترافیک استان ذکر کرد و گفت: برای تکمیل خط دوم مترو باید از شورای ترافیک مجوزهای لازم را بگیریم و با توجه به اینکه در سازمان برنامهوبودجه بخشی از خط دوم مترو در مباحث منوریل تعریفشده ، فعلاً مباحث فاینانس آن در حال پیگیری است.
وی با تأکید بر اینکه شاید زمانی که پروژه منوریل به میدان شهید مطهری برسد تصمیمات دیگری اخذ شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست کلی استان در خصوص منوریل بر تکمیل فاز اول آن یعنی تا میدان شهید مطهری است.
قاری قرآن ادامه داد: ادامه مسیر منوریل منوط به تصمیمگیری در خصوص مترو است و تا زمانی که وضعیت مترو برای خط دوم تکمیل نشود، مشخص نیست چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.