معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: برای تکمیل خط دوم مترو باید از شورای ترافیک مجوزهای لازم را بگیریم و با توجه به اینکه در سازمان برنامهوبودجه بخشی از خط دوم مترو در مباحث منوریل تعریفشده،(تاریخ انتشار 95/9/22)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا قاری قرآن با اشاره به آخرین وضعیت تصمیمگیریها درباره منوریل قم، اظهار داشت: با توجه به اینکه ما دنبال آن هستیم که خط دوم مترو را از پردیسان آغاز کنیم، زمانی که این پروژه آغاز شود میتوانیم برای امتداد خط دوم منوریل تصمیمگیری کنیم.
وی یکی از سناریوها درباره منوریل را توقف آن در ایستگاه شهید مطهری و اتصال آن به مترو دانست و افزود: یکی دیگر از پیشبینیهای ما این است که مترو به موازات قسمت اجراشده منوریل در خیابان 19 دی و ارم عبور کند و به محل دپوی منوریل برسد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم تصمیمگیری برای سرنوشت منوریل را منوط به تصمیم شورای ترافیک استان ذکر کرد و گفت: برای تکمیل خط دوم مترو باید از شورای ترافیک مجوزهای لازم را بگیریم و با توجه به اینکه در سازمان برنامهوبودجه بخشی از خط دوم مترو در مباحث منوریل تعریفشده ، فعلاً مباحث فاینانس آن در حال پیگیری است.
وی با تأکید بر اینکه شاید زمانی که پروژه منوریل به میدان شهید مطهری برسد تصمیمات دیگری اخذ شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست کلی استان در خصوص منوریل بر تکمیل فاز اول آن یعنی تا میدان شهید مطهری است.
قاری قرآن ادامه داد: ادامه مسیر منوریل منوط به تصمیمگیری در خصوص مترو است و تا زمانی که وضعیت مترو برای خط دوم تکمیل نشود، مشخص نیست چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.