معاون شهر سازي و امور زيربنايي شهرداري قم از اتمام حفاري مكانيزه مترو قم تا ۴۰ روز آينده خبر داد (تاریخ انتشار 95/9/21)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن با اشاره به آخرين وضعيت حفاري تونل مترو قم و روند خروج دستگاه تي بي ام از تونل، اظهار كرد: در حال حاضر دستگاه حفار با سرعت قابل توجهي پيشروي كرده و پيش بيني ميكنيم حداكثر تا ۴۰ روز آينده كار حفاري تونل مترو در بخش مكانيزه به اتمام برسد.
معاون شهردار قم با تاكيد بر اينكه كمتر از ۵۰۰ متر از حفاري بخش مكانيزه تونل مترو باقي مانده است، اظهار كرد: تي بي ام متوسط به طور روزانه ۱۵ متر حفاري ميكند كه البته در برخي روزها دستگاه به دلايل مختلف متوقف ميشود.
قاري قرآن با اشاره به آماده سازي امكانات و تجهيزات لازم براي خروج دستگاه حفار از تونل مترو، خاطرنشان كرد: براي اينكه دستگاه آماده خروج شود همه چيز آماده است تا ضمن خروج تي بي ام از تونل انتقال آن نيز به محل خط دوم را داشته باشيم.
وي به وضعيت پيگيريهاي لازم در خصوص اجراي خط دوم مترو قم، اشاره كرد و افزود: برنامه ريزي كرديم كه دستگاه را به پرديسان و آغاز خط دوم منتقل كنيم و مطالعات اوليه خط دوم تاكنون پيشرفت قابل توجهي داشته است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به زمان مورد نياز براي انتقال و فعال شدن مجدد دستگاه حفار در خط دوم، تصريح كرد: معمولاً حدود ۶ ماه زمان نياز است تا دستگاه دوباره فعال شده و حفاري خط دوم را آغاز كند.
قاري قرآن اضافه كرد: با اين وجود سعي داريم كه فشردهتر اين كار را انجام داده و همزمان مطالعات را تكميل كرده و كلنگ احداث خط دوم را در سال ۹۶ به زمين بزنيم.
وي با بيان اينكه از كل مسير خط نخست مترو قم قريب به ۴ كيلومتر حفاري دستي صورت ميگيرد، خاطرنشان كرد: مابقي اين خط قريب به ۱۰ كيلومتر به صورت مكانيزه انجام ميگيرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.