معاون شهر سازي و امور زيربنايي شهرداري قم از اتمام حفاري مكانيزه مترو قم تا ۴۰ روز آينده خبر داد (تاریخ انتشار 95/9/21)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن با اشاره به آخرين وضعيت حفاري تونل مترو قم و روند خروج دستگاه تي بي ام از تونل، اظهار كرد: در حال حاضر دستگاه حفار با سرعت قابل توجهي پيشروي كرده و پيش بيني ميكنيم حداكثر تا ۴۰ روز آينده كار حفاري تونل مترو در بخش مكانيزه به اتمام برسد.
معاون شهردار قم با تاكيد بر اينكه كمتر از ۵۰۰ متر از حفاري بخش مكانيزه تونل مترو باقي مانده است، اظهار كرد: تي بي ام متوسط به طور روزانه ۱۵ متر حفاري ميكند كه البته در برخي روزها دستگاه به دلايل مختلف متوقف ميشود.
قاري قرآن با اشاره به آماده سازي امكانات و تجهيزات لازم براي خروج دستگاه حفار از تونل مترو، خاطرنشان كرد: براي اينكه دستگاه آماده خروج شود همه چيز آماده است تا ضمن خروج تي بي ام از تونل انتقال آن نيز به محل خط دوم را داشته باشيم.
وي به وضعيت پيگيريهاي لازم در خصوص اجراي خط دوم مترو قم، اشاره كرد و افزود: برنامه ريزي كرديم كه دستگاه را به پرديسان و آغاز خط دوم منتقل كنيم و مطالعات اوليه خط دوم تاكنون پيشرفت قابل توجهي داشته است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به زمان مورد نياز براي انتقال و فعال شدن مجدد دستگاه حفار در خط دوم، تصريح كرد: معمولاً حدود ۶ ماه زمان نياز است تا دستگاه دوباره فعال شده و حفاري خط دوم را آغاز كند.
قاري قرآن اضافه كرد: با اين وجود سعي داريم كه فشردهتر اين كار را انجام داده و همزمان مطالعات را تكميل كرده و كلنگ احداث خط دوم را در سال ۹۶ به زمين بزنيم.
وي با بيان اينكه از كل مسير خط نخست مترو قم قريب به ۴ كيلومتر حفاري دستي صورت ميگيرد، خاطرنشان كرد: مابقي اين خط قريب به ۱۰ كيلومتر به صورت مكانيزه انجام ميگيرد.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.