معاون شهر سازي و امور زيربنايي شهرداري قم از اتمام حفاري مكانيزه مترو قم تا ۴۰ روز آينده خبر داد (تاریخ انتشار 95/9/21)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن با اشاره به آخرين وضعيت حفاري تونل مترو قم و روند خروج دستگاه تي بي ام از تونل، اظهار كرد: در حال حاضر دستگاه حفار با سرعت قابل توجهي پيشروي كرده و پيش بيني ميكنيم حداكثر تا ۴۰ روز آينده كار حفاري تونل مترو در بخش مكانيزه به اتمام برسد.
معاون شهردار قم با تاكيد بر اينكه كمتر از ۵۰۰ متر از حفاري بخش مكانيزه تونل مترو باقي مانده است، اظهار كرد: تي بي ام متوسط به طور روزانه ۱۵ متر حفاري ميكند كه البته در برخي روزها دستگاه به دلايل مختلف متوقف ميشود.
قاري قرآن با اشاره به آماده سازي امكانات و تجهيزات لازم براي خروج دستگاه حفار از تونل مترو، خاطرنشان كرد: براي اينكه دستگاه آماده خروج شود همه چيز آماده است تا ضمن خروج تي بي ام از تونل انتقال آن نيز به محل خط دوم را داشته باشيم.
وي به وضعيت پيگيريهاي لازم در خصوص اجراي خط دوم مترو قم، اشاره كرد و افزود: برنامه ريزي كرديم كه دستگاه را به پرديسان و آغاز خط دوم منتقل كنيم و مطالعات اوليه خط دوم تاكنون پيشرفت قابل توجهي داشته است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به زمان مورد نياز براي انتقال و فعال شدن مجدد دستگاه حفار در خط دوم، تصريح كرد: معمولاً حدود ۶ ماه زمان نياز است تا دستگاه دوباره فعال شده و حفاري خط دوم را آغاز كند.
قاري قرآن اضافه كرد: با اين وجود سعي داريم كه فشردهتر اين كار را انجام داده و همزمان مطالعات را تكميل كرده و كلنگ احداث خط دوم را در سال ۹۶ به زمين بزنيم.
وي با بيان اينكه از كل مسير خط نخست مترو قم قريب به ۴ كيلومتر حفاري دستي صورت ميگيرد، خاطرنشان كرد: مابقي اين خط قريب به ۱۰ كيلومتر به صورت مكانيزه انجام ميگيرد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.