شهردار قم گفت: در روند قراردادي و اجراي پروژه منوريل تضادهايي به وجود آمده كه نياز است ابتدا اين تضادها رفع شده تا بتوان پروژه را تكميل كرد. (تاریخ انتشار 95/9/9)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد با اشاره به وضعيت پروژه مترو و منوريل، تصريح كرد: در خصوص پروژه منوريل ما چند تضاد داريم؛ طرح اوليه ۱۸ كيلومتر بوده كه تا پرديسان بوده اما قرارداد پيمانكار ۶.۷ كيلومتر بوده و براي همين فاصله هم تجهيزات خريداري شده كه با اين وجود يعني منوريل بايد از حرم مطهر عبور كرده و در ايستگاه مصلي متوقف شود.
شهردار قم ادامه داد: در آخرين جلسهاي كه در حضور مديران استان تشكيل شد با نظر استاندار مقرر شد كه منوريل در ايستگاه ميدان مطهري به طول ۴.۷ كيلومتر متوقف شود كه قاعدتاً قبلاً ۲۰ واگن براي مسير بايد خريداري ميشده و الان اين ميزان به ۶ واگن رسيده است.
سقائيان نژاد اضافه كرد: در سنوات گذشته بايد در اين خصوص ابلاغهايي به پيمانكار ميشده كه انجام نگرفته و مشكلاتي در حوزه حقوقي ايجاد شده است.
وي افزود: برق رساني به ۴.۷ كيلومتر مسير انجام شده و دو واگن هم وارد شهر شده و نياز است چهار واگن ديگر ساخته شود و زماني كه ۲۰ واگن به چهار مورد كاهش يافته قيمتها متفاوت خواهد بود و اگر بخواهيم نرم قرارداد را تغيير دهيم مشكل حقوقي ايجاد خواهد شد.
سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه شروع منوريل به گونهاي بوده كه كمكي به حمل و نقل شهري قم نميكند، تصريح كرد: اگر مشكلات قرارداد حل شود ميتوان اميد داشت پروژه تكميل شده و در واقع بعد از حرم را نيز هيچ كدام از بزرگان شهر به دنبال ادامه اين پروژه در شرايط فعلي نيستند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.