شهردار قم گفت: در روند قراردادي و اجراي پروژه منوريل تضادهايي به وجود آمده كه نياز است ابتدا اين تضادها رفع شده تا بتوان پروژه را تكميل كرد. (تاریخ انتشار 95/9/9)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد با اشاره به وضعيت پروژه مترو و منوريل، تصريح كرد: در خصوص پروژه منوريل ما چند تضاد داريم؛ طرح اوليه ۱۸ كيلومتر بوده كه تا پرديسان بوده اما قرارداد پيمانكار ۶.۷ كيلومتر بوده و براي همين فاصله هم تجهيزات خريداري شده كه با اين وجود يعني منوريل بايد از حرم مطهر عبور كرده و در ايستگاه مصلي متوقف شود.
شهردار قم ادامه داد: در آخرين جلسهاي كه در حضور مديران استان تشكيل شد با نظر استاندار مقرر شد كه منوريل در ايستگاه ميدان مطهري به طول ۴.۷ كيلومتر متوقف شود كه قاعدتاً قبلاً ۲۰ واگن براي مسير بايد خريداري ميشده و الان اين ميزان به ۶ واگن رسيده است.
سقائيان نژاد اضافه كرد: در سنوات گذشته بايد در اين خصوص ابلاغهايي به پيمانكار ميشده كه انجام نگرفته و مشكلاتي در حوزه حقوقي ايجاد شده است.
وي افزود: برق رساني به ۴.۷ كيلومتر مسير انجام شده و دو واگن هم وارد شهر شده و نياز است چهار واگن ديگر ساخته شود و زماني كه ۲۰ واگن به چهار مورد كاهش يافته قيمتها متفاوت خواهد بود و اگر بخواهيم نرم قرارداد را تغيير دهيم مشكل حقوقي ايجاد خواهد شد.
سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه شروع منوريل به گونهاي بوده كه كمكي به حمل و نقل شهري قم نميكند، تصريح كرد: اگر مشكلات قرارداد حل شود ميتوان اميد داشت پروژه تكميل شده و در واقع بعد از حرم را نيز هيچ كدام از بزرگان شهر به دنبال ادامه اين پروژه در شرايط فعلي نيستند.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.