شهردار قم گفت: در روند قراردادي و اجراي پروژه منوريل تضادهايي به وجود آمده كه نياز است ابتدا اين تضادها رفع شده تا بتوان پروژه را تكميل كرد. (تاریخ انتشار 95/9/9)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد با اشاره به وضعيت پروژه مترو و منوريل، تصريح كرد: در خصوص پروژه منوريل ما چند تضاد داريم؛ طرح اوليه ۱۸ كيلومتر بوده كه تا پرديسان بوده اما قرارداد پيمانكار ۶.۷ كيلومتر بوده و براي همين فاصله هم تجهيزات خريداري شده كه با اين وجود يعني منوريل بايد از حرم مطهر عبور كرده و در ايستگاه مصلي متوقف شود.
شهردار قم ادامه داد: در آخرين جلسهاي كه در حضور مديران استان تشكيل شد با نظر استاندار مقرر شد كه منوريل در ايستگاه ميدان مطهري به طول ۴.۷ كيلومتر متوقف شود كه قاعدتاً قبلاً ۲۰ واگن براي مسير بايد خريداري ميشده و الان اين ميزان به ۶ واگن رسيده است.
سقائيان نژاد اضافه كرد: در سنوات گذشته بايد در اين خصوص ابلاغهايي به پيمانكار ميشده كه انجام نگرفته و مشكلاتي در حوزه حقوقي ايجاد شده است.
وي افزود: برق رساني به ۴.۷ كيلومتر مسير انجام شده و دو واگن هم وارد شهر شده و نياز است چهار واگن ديگر ساخته شود و زماني كه ۲۰ واگن به چهار مورد كاهش يافته قيمتها متفاوت خواهد بود و اگر بخواهيم نرم قرارداد را تغيير دهيم مشكل حقوقي ايجاد خواهد شد.
سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه شروع منوريل به گونهاي بوده كه كمكي به حمل و نقل شهري قم نميكند، تصريح كرد: اگر مشكلات قرارداد حل شود ميتوان اميد داشت پروژه تكميل شده و در واقع بعد از حرم را نيز هيچ كدام از بزرگان شهر به دنبال ادامه اين پروژه در شرايط فعلي نيستند.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.