ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

راه اندازي فاز اول مترو قم تا اواسط سال ۹۶

09 آذر 1395

شهردار قم از راه اندازي فاز اول مترو قم تا اواسط سال ۹۶ خبر داد (تاریخ انتشار 1395/9/6)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد در خصوص آخرين وضعيت مونوريل قم، گفت: تمام كارهاي فني مونوريل انجام شده و فعلا خط از ۱۸ كيلومتر به سمت ۴.۷ كيلومتر رسيده و ‌برق‌دار شده است و از نظر فني هيچ مشكلي ندارد و فقط بايد تعدادي واگن در شركت مبنا (از خارج يا داخل) ساخته شود.

شهردار قم گفت:  تنها معضلي كه در حال حاضر در مونوريل وجود دارد، بحث حقوقي آن است.

سقائيان نژاد تصريح كرد: همان‌طور كه گفته شد ۱۸ كيلومتر به ۴.۷ كيلومتر رسيده كه خود يك بحث حقوقي است و از زمان تاريخ مقرر براي ساخت مونوريل هم گذشته، سهميه دو شركتي هم كه به طور مشترك در حال كار در مونوريل هستند تقليل يافته، كه اين هم بحث‌هاي خاص خود را دارد.

وي گفت: اين شركت‌ها درخواست ترميم قيمت را داشته‌اند كه با شوراي عالي فني در حال مكاتبه هستيم؛ همه اينها تحت عنوان مباحث‌ حقوقي مطرح است كه به مجرد اين كه حل شود، خط راه‌اندازي خواهد شد.

وي در خصوص برخي گلايه‌ها از ساخت مونوريل در قم گفت: مونوريل قم بدون اين كه مطالعه شود، داخل قم شده است. زماني كه شهردار اصفهان بودم اين پيشنهاد به اصفهان هم شد و اين مساله را بررسي كرديم و به اين نتيجه رسيديم مونوريل به درد اصفهان نمي‌خورد و زير بار آن هم نرفتيم، ولي دوستان در قم اين مساله را قبول كردند و دولت هم در اين راستا هزينه‌هايي را انجام داده، لذا بايد تلاش كنيم حداكثر استفاده را از اين ظرفيت كه وجود دارد، انجام دهيم و تنها استفاده آن هم بايد در كاربري‌هاي توريستي و فرهنگي باشد.

سقائيان نژاد در مورد كل هزينه انجام شده براي مونوريل قم، گفت: نزديك به ۱۸۰ ميليارد تاكنون براي آن هزينه شده و نزديك به ۶۰ ميليارد ديگر هم براي تكميل آن نياز است.

وي هم‌چنين در خصوص آخرين وضعيت متروي قم، گفت: دو خط A به طول ۱۴ كيلومتر و خط B به طول ۱۳.۵ كيلومتر در قم وجود دارد البته خط B با منوريل تلفيق مي‌شود و نزديك به ۲۰ كيلومتر را به خود اختصاص مي‌دهد.

شهردار قم افزود: فاز اول مترو به طول ۵.۲ كيلومتر تا اواسط سال ۹۶ راه‌اندازي مي‌شود و براي واگن‌هاي آن از ۵ ميليارد فاينانس با روسيه استفاده كرده‌ايم و دريافت واگن‌ها از طريق شركت واگن پارس را دنبال مي‌كنيم.

سقائيان‌نژاد افزود: قرار شده كه فاينانس ۳ رام آن تا پايان سال موقتا به ما بدهند و بعد بيايند رام‌هاي ديگر را تكميل كنند كه بحث فاينانس اين مساله به شوراي اقتصاد رفته و كارهاي آن نزديك به ۸۰ درصد انجام شده است.

 وي گفت: در مورد خط B در سفري كه وزير اقتصاد و دارايي به چين داشت، اين مساله مطرح شد و اكزيم بانك چين فاينانس خط B را برعهده گرفته و شركت نورينكو كه در حقيقت با چين كار مي‌كند، در حال پيگيري كار است و چند جلسه هم با عوامل چيني داشته‌ايم و در حال پيگيري بانك عامل هستيم كه اين مساله از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خصوصا دكتر لاريجاني در حال دنبال شدن است، ان‌شاءالله اين مشكل هم حل ‌شود، تقريبا پشتوانه‌هاي لازم خط B ما هم از نظر فاينانس‌ حل خواهد شد لذا هم خط A و هم خط B در وضعيت مطلوبي از نظر برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي و فني قرار دارد كه اميد است بتوانيم طبق برنامه به پيش ببريم.

 

 

تگ ها :
آخرین اخبار

استاندار قم عنوان کرد: خرید واگن متروی قم در انتظار تأیید نهایی کیفیت / منوریل حذف نخواهد شد

استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.


متروی قم آماده خدمت‌رسانی است / میدان مطهری، محور حمل‌ونقل ترکیبی شهر خواهد بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهره‌برداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.


تاکید بر تسریع در تامین واگن مترو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم

شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.


بازگشایی بلوار شهید روحانی پس از اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی

به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.


حمایت شهرداری قم از ساخت واگن داخلی / تلاش در مسیر ارتقای توان مهندسی کشور

شهرداری قم به‌عنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهایی‌سازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگن‌پارس مپنا اراک است.


معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم: بومی‌سازی تجهیزات مترو قم با تکیه بر توان مهندسان داخلی

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید


بازدید اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از فاز دوم خط یک مترو

اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حمل‌ونقلی تأکید کردند.


دیدار شهردار قم با مدیران ارشد گروه مپنا برای تسریع در تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط ریلی

شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی این کلان‌شهر را بررسی کرد.


شهردار قم: متروی قم تا ۱۴۰۷ به مسجد جمکران می‌رسد

شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.


بازدید شهردار قم از دپوی مترو

دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.