ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

راه اندازي فاز اول مترو قم تا اواسط سال ۹۶

09 آذر 1395

شهردار قم از راه اندازي فاز اول مترو قم تا اواسط سال ۹۶ خبر داد (تاریخ انتشار 1395/9/6)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد در خصوص آخرين وضعيت مونوريل قم، گفت: تمام كارهاي فني مونوريل انجام شده و فعلا خط از ۱۸ كيلومتر به سمت ۴.۷ كيلومتر رسيده و ‌برق‌دار شده است و از نظر فني هيچ مشكلي ندارد و فقط بايد تعدادي واگن در شركت مبنا (از خارج يا داخل) ساخته شود.

شهردار قم گفت:  تنها معضلي كه در حال حاضر در مونوريل وجود دارد، بحث حقوقي آن است.

سقائيان نژاد تصريح كرد: همان‌طور كه گفته شد ۱۸ كيلومتر به ۴.۷ كيلومتر رسيده كه خود يك بحث حقوقي است و از زمان تاريخ مقرر براي ساخت مونوريل هم گذشته، سهميه دو شركتي هم كه به طور مشترك در حال كار در مونوريل هستند تقليل يافته، كه اين هم بحث‌هاي خاص خود را دارد.

وي گفت: اين شركت‌ها درخواست ترميم قيمت را داشته‌اند كه با شوراي عالي فني در حال مكاتبه هستيم؛ همه اينها تحت عنوان مباحث‌ حقوقي مطرح است كه به مجرد اين كه حل شود، خط راه‌اندازي خواهد شد.

وي در خصوص برخي گلايه‌ها از ساخت مونوريل در قم گفت: مونوريل قم بدون اين كه مطالعه شود، داخل قم شده است. زماني كه شهردار اصفهان بودم اين پيشنهاد به اصفهان هم شد و اين مساله را بررسي كرديم و به اين نتيجه رسيديم مونوريل به درد اصفهان نمي‌خورد و زير بار آن هم نرفتيم، ولي دوستان در قم اين مساله را قبول كردند و دولت هم در اين راستا هزينه‌هايي را انجام داده، لذا بايد تلاش كنيم حداكثر استفاده را از اين ظرفيت كه وجود دارد، انجام دهيم و تنها استفاده آن هم بايد در كاربري‌هاي توريستي و فرهنگي باشد.

سقائيان نژاد در مورد كل هزينه انجام شده براي مونوريل قم، گفت: نزديك به ۱۸۰ ميليارد تاكنون براي آن هزينه شده و نزديك به ۶۰ ميليارد ديگر هم براي تكميل آن نياز است.

وي هم‌چنين در خصوص آخرين وضعيت متروي قم، گفت: دو خط A به طول ۱۴ كيلومتر و خط B به طول ۱۳.۵ كيلومتر در قم وجود دارد البته خط B با منوريل تلفيق مي‌شود و نزديك به ۲۰ كيلومتر را به خود اختصاص مي‌دهد.

شهردار قم افزود: فاز اول مترو به طول ۵.۲ كيلومتر تا اواسط سال ۹۶ راه‌اندازي مي‌شود و براي واگن‌هاي آن از ۵ ميليارد فاينانس با روسيه استفاده كرده‌ايم و دريافت واگن‌ها از طريق شركت واگن پارس را دنبال مي‌كنيم.

سقائيان‌نژاد افزود: قرار شده كه فاينانس ۳ رام آن تا پايان سال موقتا به ما بدهند و بعد بيايند رام‌هاي ديگر را تكميل كنند كه بحث فاينانس اين مساله به شوراي اقتصاد رفته و كارهاي آن نزديك به ۸۰ درصد انجام شده است.

 وي گفت: در مورد خط B در سفري كه وزير اقتصاد و دارايي به چين داشت، اين مساله مطرح شد و اكزيم بانك چين فاينانس خط B را برعهده گرفته و شركت نورينكو كه در حقيقت با چين كار مي‌كند، در حال پيگيري كار است و چند جلسه هم با عوامل چيني داشته‌ايم و در حال پيگيري بانك عامل هستيم كه اين مساله از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خصوصا دكتر لاريجاني در حال دنبال شدن است، ان‌شاءالله اين مشكل هم حل ‌شود، تقريبا پشتوانه‌هاي لازم خط B ما هم از نظر فاينانس‌ حل خواهد شد لذا هم خط A و هم خط B در وضعيت مطلوبي از نظر برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي و فني قرار دارد كه اميد است بتوانيم طبق برنامه به پيش ببريم.

 

 

تگ ها :
آخرین اخبار

وزیر کشور: حمل و نقل ریلی، اولویت‌دارترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی است

وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.


بازدید سرزده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از پروژه‌های فاز دوم مترو قم

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.


شتاب‌بخشی به خط ۲ مترو قم با اولویت کاهش ترافیک

در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاب‌بخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.


در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل؛ بررسی آخرین دستاوردها و فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم، از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی آشنا شدند.


معاون استاندار قم: خط دوم مترو قم اجرایی می‌شود/مترو تا فرودگاه ادامه خواهد داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل می‌کند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهره‌برداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفته‌شده است.


پیام تبریک شهردار قم به مناسبت فرا رسیدن روز کارمند

شهردار قم با صدور‌ پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه تبریک گفت‌.


بازدید مدیرکل اتباع و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان از پروژه مترو قم

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفت‌های پروژه مترو قم قرار گرفتند.


منابع ارزی و ریالی تامین واگن مترو قم تامین شد/ پرداخت 69 میلیون یورو توسط دولت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمین‌کننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز است.


مدیرعامل سازمان قطار شهری قم: فعالیت در پروژه مترو قم سه شیفت است/دستاوردهای فنی و مالی در اجرای فاز دوم خط نخست مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر به‌صورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.


راه اندازی متروی قم در گام نهایی / تأمین واگن در اولویت مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن‌ سال جاری واگن‌ها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.