معاون شهردار قم گفت: تامين فاينانس يا تسهيلات خارجي طرح متروي قم نيازمند برقراري رابطه بين بانك هاي كشور با بانك هاي روسيه است.(تاریخ انتشار 95/8/26)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با تبيين مراحل اجراي طرح متروي قم، اظهار داشت: اين طرح از بلوار قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران ادامه پيدا مي كند و مرحله نخست آن نيز كه هم اكنون در دست اجراست، در ۶ ايستگاه از ايستگاه A۱۴ در نقطه مبداء تا ايستگاه A۹ در ميدان شهيد مطهري امتداد مي يابد.
معاون شهردار قم با بيان اين كه در مرحله نخست بخش ساختماني سازه و تونل فعال است، اضافه كرد: هر ۶ ايستگاه تحويل پيمانكار داده شده و در حال حاضر حفاري آن به طور كامل انجام شده و دستگاه حفار در حال خروج از اين مرحله و انتقال به مرحله بعدي يعني فاصله ميدان شهيد مطهري تا جمكران است.
قاريقرآن با بيان اين كه در بحث تامين واگن و تجهيزات فني، برنامه ريزي منسجمي صورت گرفته است، گفت: در صورت تامين منابع مالي مورد نياز بهره برداري از آن در خوشبينانه ترين حالت در بازه زماني ۲.۵ تا سه سال آينده امكانپذير خواهد بود.
وي افزود: با توجه به اين كه دولت و شهرداري قم به صورت مشترك مسئوليت تامين منابع مالي اين طرح را عهده دار هستند، تحقق اين امر تنها با يك برنامه ريزي دقيق در بازه زماني مشخص ممكن است.
معاون شهرسازي و امور زير بنايي شهرداري قم با بيان اين كه طرح قطار شهري قم به عنوان اصلي ترين طرح عمراني اين شهر مطرح است و پيشبرد آن بيش از هر چيز نياز به همت و تلاش شبانه روزي مسئولان دارد، افزود: هر چند بهره گيري از فاينانس يكي از راه هاي تامين منابع مالي اين طرح به شمار مي آيد ولي علاوه بر آن برنامه ريزي ها جهت استفاده از روش هاي ديگر نيز در حال انجام است.
قاريقرآن با بيان اين كه تامين واگن و ديگر تجهيزات و ابزار اين طرح در مرحله سفارش بوده و تامين منابع مالي از كشور روسيه انجام مي شود، افزود: از نظر انتخاب كشور سازنده و توليدكننده واگن به جمع بندي رسيديم و قرارداد آن نيز مبادله شده است، ولي تامين منابع مالي آن از طرف روس ها بايد انجام شود كه تنها از طريق ارتباط نزديك بانك هاي ايران و روسيه محقق مي شود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.