معاون شهردار قم گفت: تامين فاينانس يا تسهيلات خارجي طرح متروي قم نيازمند برقراري رابطه بين بانك هاي كشور با بانك هاي روسيه است.(تاریخ انتشار 95/8/26)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با تبيين مراحل اجراي طرح متروي قم، اظهار داشت: اين طرح از بلوار قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران ادامه پيدا مي كند و مرحله نخست آن نيز كه هم اكنون در دست اجراست، در ۶ ايستگاه از ايستگاه A۱۴ در نقطه مبداء تا ايستگاه A۹ در ميدان شهيد مطهري امتداد مي يابد.
معاون شهردار قم با بيان اين كه در مرحله نخست بخش ساختماني سازه و تونل فعال است، اضافه كرد: هر ۶ ايستگاه تحويل پيمانكار داده شده و در حال حاضر حفاري آن به طور كامل انجام شده و دستگاه حفار در حال خروج از اين مرحله و انتقال به مرحله بعدي يعني فاصله ميدان شهيد مطهري تا جمكران است.
قاريقرآن با بيان اين كه در بحث تامين واگن و تجهيزات فني، برنامه ريزي منسجمي صورت گرفته است، گفت: در صورت تامين منابع مالي مورد نياز بهره برداري از آن در خوشبينانه ترين حالت در بازه زماني ۲.۵ تا سه سال آينده امكانپذير خواهد بود.
وي افزود: با توجه به اين كه دولت و شهرداري قم به صورت مشترك مسئوليت تامين منابع مالي اين طرح را عهده دار هستند، تحقق اين امر تنها با يك برنامه ريزي دقيق در بازه زماني مشخص ممكن است.
معاون شهرسازي و امور زير بنايي شهرداري قم با بيان اين كه طرح قطار شهري قم به عنوان اصلي ترين طرح عمراني اين شهر مطرح است و پيشبرد آن بيش از هر چيز نياز به همت و تلاش شبانه روزي مسئولان دارد، افزود: هر چند بهره گيري از فاينانس يكي از راه هاي تامين منابع مالي اين طرح به شمار مي آيد ولي علاوه بر آن برنامه ريزي ها جهت استفاده از روش هاي ديگر نيز در حال انجام است.
قاريقرآن با بيان اين كه تامين واگن و ديگر تجهيزات و ابزار اين طرح در مرحله سفارش بوده و تامين منابع مالي از كشور روسيه انجام مي شود، افزود: از نظر انتخاب كشور سازنده و توليدكننده واگن به جمع بندي رسيديم و قرارداد آن نيز مبادله شده است، ولي تامين منابع مالي آن از طرف روس ها بايد انجام شود كه تنها از طريق ارتباط نزديك بانك هاي ايران و روسيه محقق مي شود.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.