معاون شهردار قم گفت: تامين فاينانس يا تسهيلات خارجي طرح متروي قم نيازمند برقراري رابطه بين بانك هاي كشور با بانك هاي روسيه است.(تاریخ انتشار 95/8/26)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با تبيين مراحل اجراي طرح متروي قم، اظهار داشت: اين طرح از بلوار قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران ادامه پيدا مي كند و مرحله نخست آن نيز كه هم اكنون در دست اجراست، در ۶ ايستگاه از ايستگاه A۱۴ در نقطه مبداء تا ايستگاه A۹ در ميدان شهيد مطهري امتداد مي يابد.
معاون شهردار قم با بيان اين كه در مرحله نخست بخش ساختماني سازه و تونل فعال است، اضافه كرد: هر ۶ ايستگاه تحويل پيمانكار داده شده و در حال حاضر حفاري آن به طور كامل انجام شده و دستگاه حفار در حال خروج از اين مرحله و انتقال به مرحله بعدي يعني فاصله ميدان شهيد مطهري تا جمكران است.
قاريقرآن با بيان اين كه در بحث تامين واگن و تجهيزات فني، برنامه ريزي منسجمي صورت گرفته است، گفت: در صورت تامين منابع مالي مورد نياز بهره برداري از آن در خوشبينانه ترين حالت در بازه زماني ۲.۵ تا سه سال آينده امكانپذير خواهد بود.
وي افزود: با توجه به اين كه دولت و شهرداري قم به صورت مشترك مسئوليت تامين منابع مالي اين طرح را عهده دار هستند، تحقق اين امر تنها با يك برنامه ريزي دقيق در بازه زماني مشخص ممكن است.
معاون شهرسازي و امور زير بنايي شهرداري قم با بيان اين كه طرح قطار شهري قم به عنوان اصلي ترين طرح عمراني اين شهر مطرح است و پيشبرد آن بيش از هر چيز نياز به همت و تلاش شبانه روزي مسئولان دارد، افزود: هر چند بهره گيري از فاينانس يكي از راه هاي تامين منابع مالي اين طرح به شمار مي آيد ولي علاوه بر آن برنامه ريزي ها جهت استفاده از روش هاي ديگر نيز در حال انجام است.
قاريقرآن با بيان اين كه تامين واگن و ديگر تجهيزات و ابزار اين طرح در مرحله سفارش بوده و تامين منابع مالي از كشور روسيه انجام مي شود، افزود: از نظر انتخاب كشور سازنده و توليدكننده واگن به جمع بندي رسيديم و قرارداد آن نيز مبادله شده است، ولي تامين منابع مالي آن از طرف روس ها بايد انجام شود كه تنها از طريق ارتباط نزديك بانك هاي ايران و روسيه محقق مي شود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.