شهردار قم گفت: اگر مشكلات و هماهنگي ها صورت بگيرد خط دوم نيز با فاينانس چين فاز وارد اجرايي شده و اقدامات خوبي در اين بخش صورت خواهد گرفت.(تاریخ انتشار 95/8/25)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد با بيان اينكه دو خط مترو در قم تعريف شده است، اظهار كرد: خط A مترو قم به طول قريب به ۱۴ كيلومتر تعريف شده كه از ايستگاه قلعه كامكار به سمت ايستگاه مسجد مقدس جمكران است.
شهردار قم با اشاره به جزئيات خط B مترو قم نيز گفت: خط دوم مترو قم هم به صورت تلفيقي با پروژه منوريل اجرا شده و مسيري در حدود ۲۰ كيلومتر در اين شهر از شهرك پرديسان تا شهرك فرهنگيان را پوشش خواهد داد.
سقائيان نژاد با بيان اينكه فاز اول پروژه مترو خط اول قريب به پنج كيلومتر است، افزود: حفاري اين قسمت پروژه تكميل شده و در حال احداث ايستگاه ها و تامين شرايط لازم براي تجهيز هستيم.
وي با بيان اينكه سعي داريم در افق ۹۶ پروژه فاز نخست مترو را به بهره برداري برسانيم، ادامه داد: بحث فاينانس تامين واگن هاي اين بخش مترو با روسيه در حال انجام است.
شهردار قم اضافه كرد: قرار شده تا پايان سال سه رام قطار به شهرداري تحويل شده و مابقي نيز به مرور تحويل شود.
سقائيان نژاد با بيان اينكه فاينانس خط دوم مترو نيز با سفر وزير اقتصاد به چين در اين كشور انجام خواهد شد، افزود: اگر مشكلات و هماهنگي ها صورت بگيرد خط دوم نيز وارد فاز اجرايي شده و اقدامات خوبي در اين بخش صورت خواهد گرفت.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.