معاون شهردار قم گفت: در حال حاضر پنج ايستگاه فاز نخست به پيمانكار تحويل و عمليات اجرايي آغاز شده و ايستگاه آخر نيز با رفع مشكلات تا هفته آينده تحويل پيمانكار شده و عمليات اجرايي آن آغاز ميشود.(تاریخ انتشار 95/8/23)
وي وضعيت ايستگاههاي A۹ تا A۱۴ را يادآور شد و تصريح كرد: با توجه به اينكه فاز نخست مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه ميدان مطهري به طول تقريبي پنج كيلومتر پيش بيني شده، فعلاً پنج ايستگاه از جمله ايستگاه ميدان مطهري را تحويل پيمانكار داده ايم.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه به جز ايستگاه A۱۴ در قلعه كامكار، ديگر ايستگاهها به دليل عرض كم معابر به صورت زيرزميني و با پيش بيني مسيرهاي انحرافي اجرا خواهد شد افزود: عمليات اجرايي در پنج ايستگاه فاز نخست آغاز شده و ايستگاه A۱۰ نيز تا هفته آينده تحويل پيمانكار خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه تكميل ايستگاههاي فاز نخست قريب به يك سال و نيم زمان نياز دارد افزود: عملاً اجراي ايستگاهها از شهريور آغاز شده و پيش بيني ميشود در نيمه سال ۹۷ بتوانيم در صورت تأمين تجهيزات فاز نخست را به بهره برداري رساند.
قاري قرآن گفت: البته در فاز نخست ايستگاه قلعه كامكار و ميدان مطهري افتتاح شده و به مرور زمان باقي ايستگاهها نيز در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به جزئيات اجراي ايستگاه ميدان مطهري خاطرنشان كرد: به طور كلي ميتوان گفت نحوه اجراي ايستگاه ميدان مطهري به صورت تركيبي از روش اجراي ايستگاه قلعه كامكار و باقي ايستگاهها است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: براي اجراي اين پروژه مجبور بوديم بخشي از ميدان را بسته و از سطح حفاري كنيم تا بتوانيم دال سقف نخست را اجرا كنيم كه اين عمليات به سرعت انجام شد و در حال حاضر سطح ميدان زير ترافيك عبوري است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.