معاون شهردار قم گفت: در حال حاضر پنج ايستگاه فاز نخست به پيمانكار تحويل و عمليات اجرايي آغاز شده و ايستگاه آخر نيز با رفع مشكلات تا هفته آينده تحويل پيمانكار شده و عمليات اجرايي آن آغاز ميشود.(تاریخ انتشار 95/8/23)
وي وضعيت ايستگاههاي A۹ تا A۱۴ را يادآور شد و تصريح كرد: با توجه به اينكه فاز نخست مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه ميدان مطهري به طول تقريبي پنج كيلومتر پيش بيني شده، فعلاً پنج ايستگاه از جمله ايستگاه ميدان مطهري را تحويل پيمانكار داده ايم.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه به جز ايستگاه A۱۴ در قلعه كامكار، ديگر ايستگاهها به دليل عرض كم معابر به صورت زيرزميني و با پيش بيني مسيرهاي انحرافي اجرا خواهد شد افزود: عمليات اجرايي در پنج ايستگاه فاز نخست آغاز شده و ايستگاه A۱۰ نيز تا هفته آينده تحويل پيمانكار خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه تكميل ايستگاههاي فاز نخست قريب به يك سال و نيم زمان نياز دارد افزود: عملاً اجراي ايستگاهها از شهريور آغاز شده و پيش بيني ميشود در نيمه سال ۹۷ بتوانيم در صورت تأمين تجهيزات فاز نخست را به بهره برداري رساند.
قاري قرآن گفت: البته در فاز نخست ايستگاه قلعه كامكار و ميدان مطهري افتتاح شده و به مرور زمان باقي ايستگاهها نيز در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به جزئيات اجراي ايستگاه ميدان مطهري خاطرنشان كرد: به طور كلي ميتوان گفت نحوه اجراي ايستگاه ميدان مطهري به صورت تركيبي از روش اجراي ايستگاه قلعه كامكار و باقي ايستگاهها است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: براي اجراي اين پروژه مجبور بوديم بخشي از ميدان را بسته و از سطح حفاري كنيم تا بتوانيم دال سقف نخست را اجرا كنيم كه اين عمليات به سرعت انجام شد و در حال حاضر سطح ميدان زير ترافيك عبوري است.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.