بازدید اعضای محترم شورای اسلامی شهر قم از روند پیشرفت ایستگاه مترو مطهری (تاریخ انتشار 95/8/23)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نيوز ، اعضاي كميسيون زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم ظهر امروز با حضور در محل اجراي ايستگاه مترو ميدان مطهري روند تكميل اين ايستگاه در بخشهاي زيرزميني را مورد بررسي قرار دادند.
عمليات اجرايي اين ايستگاه اواسط تابستان امسال آغاز شده بود و به دليل اجراي همين پروژه مدتي محدوديت ترافيكي شديدي در محدوده ميدان مطهري براي اجراي دال نخست ايستگاه ايجاد شده بود كه به سرعت با تكميل سقف اول، سطح ميدان بازگشايي و در اختيار مردم قرار گرفت.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم در اين بازديد با بيان اينكه در فاز نخست خط A مترو ۶ ايستگاه وجود دارد بيان كرد: طبق برنامه اوليه مقرر شده كه بخشي از اين ايستگاهها به طور كامل تكميل و در اختيار قرار گيرد و مابقي با توجه به پيشرفت كلي پروژه به صورت مرحلهاي تكميل شود.
عليرضا قاري قرآن با تاكيد بر اينكه به جز يك ايستگاه مراحل اجرايي تمام ايستگاههاي فاز نخست آغاز شده است، افزود: اميد داريم طبق زمان بندي انجام شده اقدامات اجرايي سازه ايستگاهها را تكميل كرده و بستر تجهيز ايستگاهها و آغاز فعاليت خط مترو را فراهم كنيم.
مصطفي سعادت طلب رئيس كميسيون زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم نيز در اين بازديد با اذعان به اينكه شهرداري در پروژه مترو طبق برنامه زمان بندي پيشرفت قابل قبولي داشته است اظهار كرد: طبق برنامه اعلام شده قرار است طي ۲۲ ماه آينده فاز نخست مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ميدان مطهري به بهره برداري رسيده و در اختيار مردم قرار گيرد.
خط نخست مترو قم جنوب غربي اين شهر از مسجد مقدس جمكران را به شمال شرقي يعني ايستگاه قلعه كامكار متصل ميكند كه در آن اجراي ۱۴ ايستگاه مجموعاً به طول قريب به ۱۵ كيلومتر پيش بيني شده است.
حفاري مكانيزه اين تونل در مراحل نهايي قرار داشته و ۹ كيلومتر حفاري صورت گرفته است و اجراي ايستگاههاي فاز نخست به طول پنج كيلومتر از ايستگاه قلعه كامكار تا مطهري در حال حاضر در دستور كار شهرداري قم است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.