بازدید اعضای محترم شورای اسلامی شهر قم از روند پیشرفت ایستگاه مترو مطهری (تاریخ انتشار 95/8/23)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نيوز ، اعضاي كميسيون زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم ظهر امروز با حضور در محل اجراي ايستگاه مترو ميدان مطهري روند تكميل اين ايستگاه در بخشهاي زيرزميني را مورد بررسي قرار دادند.
عمليات اجرايي اين ايستگاه اواسط تابستان امسال آغاز شده بود و به دليل اجراي همين پروژه مدتي محدوديت ترافيكي شديدي در محدوده ميدان مطهري براي اجراي دال نخست ايستگاه ايجاد شده بود كه به سرعت با تكميل سقف اول، سطح ميدان بازگشايي و در اختيار مردم قرار گرفت.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم در اين بازديد با بيان اينكه در فاز نخست خط A مترو ۶ ايستگاه وجود دارد بيان كرد: طبق برنامه اوليه مقرر شده كه بخشي از اين ايستگاهها به طور كامل تكميل و در اختيار قرار گيرد و مابقي با توجه به پيشرفت كلي پروژه به صورت مرحلهاي تكميل شود.
عليرضا قاري قرآن با تاكيد بر اينكه به جز يك ايستگاه مراحل اجرايي تمام ايستگاههاي فاز نخست آغاز شده است، افزود: اميد داريم طبق زمان بندي انجام شده اقدامات اجرايي سازه ايستگاهها را تكميل كرده و بستر تجهيز ايستگاهها و آغاز فعاليت خط مترو را فراهم كنيم.
مصطفي سعادت طلب رئيس كميسيون زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم نيز در اين بازديد با اذعان به اينكه شهرداري در پروژه مترو طبق برنامه زمان بندي پيشرفت قابل قبولي داشته است اظهار كرد: طبق برنامه اعلام شده قرار است طي ۲۲ ماه آينده فاز نخست مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ميدان مطهري به بهره برداري رسيده و در اختيار مردم قرار گيرد.
خط نخست مترو قم جنوب غربي اين شهر از مسجد مقدس جمكران را به شمال شرقي يعني ايستگاه قلعه كامكار متصل ميكند كه در آن اجراي ۱۴ ايستگاه مجموعاً به طول قريب به ۱۵ كيلومتر پيش بيني شده است.
حفاري مكانيزه اين تونل در مراحل نهايي قرار داشته و ۹ كيلومتر حفاري صورت گرفته است و اجراي ايستگاههاي فاز نخست به طول پنج كيلومتر از ايستگاه قلعه كامكار تا مطهري در حال حاضر در دستور كار شهرداري قم است.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.