مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از مصوب شدن اجرای خط دو متروی شهر قم در شورای ترافیک کشور و برنامهریزی برای آغاز فاز نخست آن خبر داد.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف با اشاره به مطالعات ترافیکی جدید برای شهر قم اظهار داشت: بر اساس این مطالعات، اولویت احداث خط دو مترو برای شهر قم سه برابر بیشتر از خط یک ارزیابیشده است.
به گفته وی، مسیر پیشبینیشده این خط از شهرک شهید رئیسی در پردیسان آغاز شده و پس از عبور از پردیسان، بلوار غدیر، دانشگاه قم، شهرک قدس، میدان مفید، بلوار صدوقی، بلوار امین و میدان جانبازان، به سمت حرم و خیابان امام امتداد خواهد یافت تا مناطق مهم و مسافرخیز شهر را پوشش دهد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از تأمین دستگاه حفار موردنیاز این پروژه خبر داد و افزود: با مذاکرات انجامشده با قرارگاه خاتمالانبیا، دستگاه حفار تأمین شده و پیشبینی میشود امسال در سایت مستقر شود و حفاری تونل از سال آینده آغاز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش تأمین مالی این پروژه بزرگ اشاره کرد و گفت: برای حل چالش تأمین مالی که نیازمند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تنها برای بخش تونلسازی است، رویکرد جدیدی در انعقاد قراردادها اتخاذ شده است که بر این اساس، قراردادها بهصورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد غیرنقدی با پیمانکاران منعقد میشود تا فشار مالی بر شهرداری کاهش یابد.
انگشتباف در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه با پیگیری جدی شورای شهر، نمایندگان مجلس و تأکید مدیریت شهری در حال پیشبرد است.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.