مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از مصوب شدن اجرای خط دو متروی شهر قم در شورای ترافیک کشور و برنامهریزی برای آغاز فاز نخست آن خبر داد.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف با اشاره به مطالعات ترافیکی جدید برای شهر قم اظهار داشت: بر اساس این مطالعات، اولویت احداث خط دو مترو برای شهر قم سه برابر بیشتر از خط یک ارزیابیشده است.
به گفته وی، مسیر پیشبینیشده این خط از شهرک شهید رئیسی در پردیسان آغاز شده و پس از عبور از پردیسان، بلوار غدیر، دانشگاه قم، شهرک قدس، میدان مفید، بلوار صدوقی، بلوار امین و میدان جانبازان، به سمت حرم و خیابان امام امتداد خواهد یافت تا مناطق مهم و مسافرخیز شهر را پوشش دهد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از تأمین دستگاه حفار موردنیاز این پروژه خبر داد و افزود: با مذاکرات انجامشده با قرارگاه خاتمالانبیا، دستگاه حفار تأمین شده و پیشبینی میشود امسال در سایت مستقر شود و حفاری تونل از سال آینده آغاز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش تأمین مالی این پروژه بزرگ اشاره کرد و گفت: برای حل چالش تأمین مالی که نیازمند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تنها برای بخش تونلسازی است، رویکرد جدیدی در انعقاد قراردادها اتخاذ شده است که بر این اساس، قراردادها بهصورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد غیرنقدی با پیمانکاران منعقد میشود تا فشار مالی بر شهرداری کاهش یابد.
انگشتباف در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه با پیگیری جدی شورای شهر، نمایندگان مجلس و تأکید مدیریت شهری در حال پیشبرد است.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با پیگیریهای صورت گرفته عملیات انتقال 3 دستگاه تی بی ام به قم برای حفاری خط دوم مترو آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از انعقاد دو قرارداد داخلی و خارجی برای تأمین ناوگان موردنیاز خط یک متروی قم خبر داد و گفت: با این قراردادها، آینده ناوگان این خط برای دو دهه آینده تضمینشده است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.